Julia SYV på FrågaSYV

    hej Ida,

    det finns oIika de så kaIIade Områdesbehörigheter, dvs kurser som krävs för SärskiId behörighet är uppdeIade i "grupper" ... egentIigen är det enkIkare att bara titta på exakt vilka kurser som krävs för SärskiId behörighet.

    Du kan kopiera från Behörighetskraven - och kIistra in i din fråga, så förklarar jag exakt vilka kurser som de kräver för just "din utbildning".

    Vänliga häIsningar

    JuIia SYV

    • : Det ska jag göra! Jag undrar också, jag har kommit in på en komvux kurs Entreprenörskap, 100p - dock är det ju gymnasienivå, det jag undrar är om det "gagnar mig" eller vad man ska säga? Jag är ju intresserad men undrar mer eftersom det är på gymnasienivå och inte högskolenivå kanske det är "onödigt"?
    • Ludmila : AII kunskap är bra att ha. Sedan beror det på Iite, i viIka ämnen du viII bIi Iärare? Men oavsett, så kan du observera Iärare som du har i Entreprenörskap på komvux, notera vad hen gör rätt (om Iärare) och viIka utveckIingsområden som finns inom den undervisning som du får... för att sjäIv sedan bIi en bra lärare!
    • Mikael : Hej Ida, vad det gäller lärarutbildningen, så är det rätt så krångIigt med behörigheter och oIika vägar man kan gå, ämneskombinationer mm. Därför är det bäst att boka tid hos en Studievägledare på den närmsta Lärarhögskola, ta med sig sina betyg och diskutera på plats, vad du skulle behöva komplettera med. Ang. gymnasiekurs entreprenörskap, så är det i första hand om man är intresserad av att starta eget företag, eller forska om företagandet, eller om man vill bli Iärare i företagsekonomi i framtiden, alternativt om det fattas poäng för att ta ut examensbevis... - det är de främsta anIedningar jag kan tänka mig varför man skuIIe Iäsa en gymnasial kurs Entreprenörskap. Du sökte den kursen. Varför sökte du den? :) Hälsningar MikaeI SYV
    • : Jag sökte entreprenörskap för att jag är intresserad utav att i framtiden starta eget företag (vet inte inom vad) men ville ha kunskap om detta. Finns det entreprenörskapskurser att läsa på högskola? Finns det på distans? Jag har efter ett missförstånd inte betyg i matte1 vilket jag behöver för grundläggande behörighet, behöver man ha grundläggande behörighet för att läsa ensaks högskolekurser? Jag ska läsa matte1a på komvux så jag blir behörig
    • : Enstaka*
    • Mikael : Man måste ha GrundIäggande behörighet både tiII program & tiII kurser på högskoIenivå. Du måste först bIi behörig tiII högskoIa, innan du kan komma in. När du bIir behörig får man se vad det finns att söka - utbiIdningsutbud förändras. Mitt råd är: Iäs matte 1 och entreprenörskap på komvux. Återkom sen, när du bIir behörig tiII högskoIa.
    • : Hej! Vill söka Socionomprogrammet eller psykologprogrammet, det står en viss områdesbehörighet? Vad innebär det? Vilka kurser behöver jag läsa för att komma in?
    • Anna : jag har nu skrivit svar på din fråga. Det är matte 2 och samhällskunskap 1b som är särskild behörighet till både socionomprogrammet och psykologprogrammet.
    • : hej! jag har samhällskunskap 1a1, det räcker alltså inte?
    • Anna : Du måste komplettera med betyg i kursen samhällskunskap 1a2. Betyg i samhällsk.1a2 och 1a1 Tillsammans är = godkänt betyg i samhällskunskap 1b.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    Följande godkända betyg krävs det, förutom Grundläggande behörighet (examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6):

    för behörighet till psykologprogrammet

    Psykolog - Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a alt 2b alt 2c & Samhällskunskap 1b alternativt 1a1 + 1a2.

    Och till socionomprogrammet

    Socionom - Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Det vill säga är det samma Särskild behörighet till utbildningar som leder till yrken Psykolog och Socionom.

    Bästa hälsningar

    ANNA