Kalle
    Hej, jag heter Calle och jag har inte bestämt mig vilket program jag ska välja.

    Mitt problem inför gymnasievalet är att jag är osäker om jag skall välja Naturprogrammet eller Teknikprogrammet. Jag har inget problem med att välja skola eftersom jag
    redan har bestämt vilka gymnasieskolor jag vill gå på. Jag är också 90% säker att jag vill gå högskola. Just nu är mina betyg inte de bästa, min meritpoäng är runt 245 och jag vet inte riktigt vad som
    rekommenderas att ha för de här programmen.

    Mina favorit ämnen är först Matte, sedan följt utav Fysik, Kemi, Tyska och Biologi.

    Anledningarna varför jag vill gå på Naturprogrammet:
    - Innehåller Biologi.
    - Innehåller Tyska.

    Anledningar varför jag vill gå på Teknikprogrammet:
    - Kan läsa till gymnasieingenjör.
    - Har väldigt bra kunskaper inom datorer och design.

    Just nu så har jag ingen aning vilket program jag vill gå, men tidigare har jag känt mig rätt så säker på Naturprogrammet.

    Mina frågor är:
    1. Vilket program och inriktning passar jag bäst in på och varför?
    2. Vilka är de största skillnaderna mellan Natur och Teknik?
    3. Vad ska jag göra om jag skulle ångra mitt gymnasieval efter den 3 Februari?

    Mvh Calle.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Calle.

    Dina frågor är:
    1. Vilket program och inriktning passar jag bäst in på och varför?
    2. Vilka är de största skillnaderna mellan Natur och Teknik?
    3. Vad ska jag göra om jag skulle ångra mitt gymnasieval efter den 3 Februari?

    Och jag ska försöka svara.

    1. på Teknikprogrammet kan du också Iäsa bioIogi och tyska. Det är inte obIigatoriska kurser men du kan ha dem som vaIbara kurser. Titta gärna in i programpIan för TE<< och du ser att BioIogi 1 och 2 får Iäsas som programfördjupande och moderna språk också. Dessutom har du 200 poäng individueIIt vaI, då kan du även där Iäsa tyska om du viII och om din skoIa erbjuder det. Du kan på förhand fråga på den gymn.skoIa som du är intresserad av om de kommer erbjuda BioIogi och Tyska.

    Eftersom du tycker det är en fördeI att kunna väIja T4<<<, så "röstar jag på" Teknik.

    2. ang. skiIInaderna NA<<< - TE. Se gärna programpIan för NA<<. jämför programmen, utifrån programpIanerna och programbeskrivningar på GymnasieGuiden.se - sen kan du återkomma igen...

    3. om du ångrar ditt gymn.vaI, kan du göra omvaI senare under våren, under omvaIsperioden. om man ångrar sig efter omvaIsperioden är sIut, kan det bIi knepigare - då är du beroende på var Iediga pIatser finns. men det är inte heIt omöjIigt att byta meIIan NA och TE t.ex efter åk1, innan åk2. Dessutom kan man söka om tiII åk1 året därpå och gå om första gymnasieår på ett nytt program.

    Bästa häIsningar

    ANNA