Paulina
    Hej, jag har funderat på att plugga till fysioterapeut (går sista året på natur). Jag är väldigt intresserad av anatomi och fysiologi. När jag läst om fysioterapeutprogrammet så står det att det är bra om man är träningsintresserad, vilket jag inte är. Varför är det en så viktig egenskap? Bör man vara vältränad som fysioterapeut?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,

    fysioterapeuter utför ofta rehab-träning och utformar individuella träningsprogram. Sjukgymnastiken/fysioterapi bygger på att patienten tar ansvar för att utföra ordinerad av fysioterapeuten träning. Eftersom fysioterapeuten ordinerar TRÄNING och övervakar hur patienter tränar samt ofta kommer det folk med idrottsskador eller människor som vill börja träna på gym men pga smärta eller rörelsebegränsningar inte kan påbörja eller fortsätta sin träning - då är det en stor fördel om fysioterapeuten är träningsintresserad.
    Det går kanske ganska bra att jobba som fysioterapeut om man inte är träningsintresserad i så hög grad, men om man inte det minsta är träningsintresserad, kan det bli svårt - då arbetar man inom ett område inom vilket man ej har ngt. intresse.

    • : Okej, men behöver man vara vältränad själv? Har själv en knäskada och har därför svårt att träna. Kommer det bli ett hinder?