Irina
    Hej! För 2 veckor sen fick jag slutbetyg. Jag tänker söka de högskoleutbildningar som bara kräver grundläggande behörighet. Nu läser jag Italienska 4 och Spanska 2 för att få 1,5 meritpoäng. Jag har inte meritpoäng i matte eller engelska. Nästa termin tänker jag läsa matte 2a för att få ytterligare 0,5 meritpoäng.
    Det var ett tag sedan jag läste matte A och jag är rädd att jag inte klarar matte 2a. Jag vill i alla fall prova läsa matta 2a för att öka chanser att bli antagen till någon utbildning. Om jag förstått det rätt så räknas betyg inte med i meritvärdet, bara meritpoäng. Om jag får ett F i matte, kommer det att påverka mitt meritvärde på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    Nej, om du får F-betyg i en kurs som inte krävs för behörighet, när du redan har Slutbetyg från gymnasiet, då är det som om du inte läste den kursen, det kommer inte att spela någon roll.

    I matte kan vi rekommerndera en mycket bra sida - www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för självstudier och för repetition. Min rekommendation skulle vara att du en kvart - 20 min om dagen /eller en halvtimme om du orkar och har tid/ - ägnar dig åt att räkna igenom några uppgifter i matte på www.matteboken.se - du kan börja med åk9 matte och gå vidare till matte 1. När du har räknat igenom hela matte 1 kursen, är du bra förberedd inför matte 2 kursen. Du kan även på egen hand kika på uppgifter i matte 2 kursen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & hör av dig framöver, berätta hur det går!

    ANNA