Asra
    Hej.

    Jag har läst frisör i gymnasiet. Nu har jag bestämt mig att läsa vidare för att komma in i högskolan.
    Jag har hittills läst matte 2c, sva 2, sva3, eng 6, naturkunskap 1a2 och naturkunskap 2, historia 1a2 och samhällskunskap 1a2. Jag har nu sökt till matte 3c, kemi 1, fysik 1, biologi 1 i komvux, jag har även tänkt göra en prövning på moderna språk (arabiska 4 ) samt matematik 5 och få full meritpoäng.

    Det jag undrar är att kommer dom kurser jag läser i komvux påverka min snittbetyg som jag kommer söka med till högskolan? eller kommer dessa kurser bara hjälpa mig med att bli behörig till det program jag vill söka till i högskolan. Alltså om vi säger att jag får betyget C i alla dessa kurser jag kommer läsa i komvux, kommer det kunna höja mitt snittbetyg? eller hur räknar ni egentligen? Blir tacksam för snabb svar.

    Mvh A

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Asra!

    Vad är det som du vill läsa vidare på universitet? Det kan nämligen variera hur dina betygspoäng ser ut.

    Det beror också på vilka kurser som kommer att ingå i din examen, det kan du dubbelkolla med komvux/elelr där du läser upp dina betyg. Om du läst och fått betyg i en kurs som inte ingår i din examen så räknas det som en komplettering. Alla kurser som du läser för att bli behörig eller som ger meritpoäng påverkar ditt meritvärde. Om du söker olika utbildningar som har olika behörighetskrav så kan ditt meritvärde därför variera.

    På antagning.se finns bra information över hur betygen räknas>

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Asra Jag har inte bestämd mig riktigt det beror på hur min snittpoäng kommer ligga på, men det jag kommer välja emellan är: tandhygienist, receptarie, sjuksköterska, röntgensjuksköterska. De kurser jag läst i komvux eller kommer läsa är för att bli behörig till högre studier(de jag nämnde). Kommer dom kunna höja min snittpoäng?eller jämförelsetal? Är snitt poäng samma som meritpoäng som du nämnde? är inte merit poäng det man får som 2,5 poäng max? Mvh A
    • : är jämförelse tal samma som snittpoäng? jag fattar inget. kommer mitt jämförelsetal ökas med dessa kurser jag läser i komvux?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asra,

    Har du fått EXAMENSBEVIS när du slutade på gymnasiet eller har du fått Studiebevis. Det spelar roll vad man har för dokument "på sina gymnasiestudier".

    Du måste ha Examensbevis. Om du inte fick det på gymnasiet, måste du få det på Komvux. De kurser du har i ditt examensbevis och som inte är U-kurser (utökade) räknas alla in i ditt Jämförelsetal.

    Jämförelsetal + de eventuella Meritpoängen = Meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på en högskoleutbildning. Om du får "full merit", som är 2,5; kommer det att "plussas på" till ditt snittbetyg.

    I ditt jämförelsetal räknas alla kurser in från ditt examensbevis (som inte är U-kurser, utökade) + även de kurser (betyg i dem) som krävs för Särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du söker.

    Jämförelsetal (och meritvärde) kan vara olika "på samma betyg", beroende på vilken utbildning du söker. Detta pga det är olika krav för Särskild behörighet. T.ex kan matte 2 betyg krävas eller inte. Om matte 2 betyg krävs, då räknas matte 2 betyg in i ditt jämförelsetal. Men om matte 2 betyg ej krävs, då ger det betyget dig Meritpoäng. Det är rätt så krångligt... :)

    Vi råder att försöka få så höga betyg i alla kurser man läser. Detta pga du kan ändra dig i framtiden och vill söka någon annan utbildning med andra behörighetskrav. Det skadar inte att ha så höga betyg som möjligt! :)

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA