Ida
    Hejhej!
    Jag hade tänkt söka till ett gymnasium i 2:an i Stockholm (jag bor i Eskilstuna) jag har mailat skolorna (Mikael Elias & grillska) och frågat om de är möjligt ifall jag börjar i 2:an o deras svar va att jag skulle höra av mig i vår och sedan om de fanns någon ledig plats så skulle vi fixa det. Dock undrar jag om resekostnaderna, pendla fram och tillbaka, hur tar jag i kontakt med kommunen? och hur mycket kan man få till bidrag?

    Samtidigt trivs jag inte alls i min stad eller nuvarande skola och vill verkligen byta.
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    vi ska undersöka saken men jag råder dig boka prova-på dag på skolorna i Stockolm och provåka i t.ex två dagar i rad och ta tiden (hur lång tid det tar dig)... Jag förstår att du vill läsa i Stockholm men det är viktigt att tänka på om det blir praktiskt möjligt att dagligen pendla ... Om du kommer orka det ?

    Studie- och yrkesvägledare

    Vi fick svar från "Eskilstuna Ditekt" att du får ca 1500kr nio månader om året i pendlingsbidrag om du kommer in på en gymnasieskola i Stockholm. För att ansöka behöver du ta kontakt med dem på Eskilstuna-Direkt och info om hur du kommer i kontakt med dem finns på www.eskilstuna.se

    • : SL kortet i Stockholm då, det är väl endast utdelade till de som bor i Stockholm?
    • Julia : Ja, det stämmer. SL kortet delas inte ut till en elev som åker från Eskilstuna till Stockholm för att läsa på gymnasiet. Som gymnasielev som pendlar från Eskilstuna till Stockholm för att gå på gymnasiet får man två "saker" inom "pendlings-ersättning": 1. man får behålla /eller få/ busskort för att åka inom Eskilstuna + 2."kontantersättning" som motsvarar en viss del av prisbasbeloppet (för närvarande är det 1477 kr och kan gå upp eller ner några få kronor) - detta månadsbelopp får man nio gånger om året. Det täcker inte hela pendlingskostnaden tyvärr. Resten får eleven eller elevens familj "stå för", tyvärr.