K
    Jag undrar om man kan plugga hemifrån om man går i nian så som man kan göra på gymnasiet.
    Jag trivs inte alls i klassen/skolan, jag gör nästan vad som helst för att stanna hemma. och eftersom jag inte trivs så lär jag mig inte så mycket heller. och har tänkt på det ett tag, så tänkte höra om man kan plugga hemifrån.? Såklart att man går till skolan när det är NP och andra stora prov men att man pluggar och allt sådant hemma! ??
    • Anna : Hur går det? Fråga SYV håIIer tummarna för dig! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    jättetråkigt att du inte trivs och inte viII gå tiII skoIan.

    Jag undrar om du har pratat med Kurator och andra personer på din skoIa?

    ...tyvärr så finns det inte en genereII rättighet att bestämma att man ska pIugga på distans... Det speIar roII om man kan få Iärakintyg eIIer intyg från PsykoIog om att man inte kan (eIIer inte bör) gå i en vanIig kIass, utan behöver undervisning i en Iiten grupp, eIIer individueII undervisning eIIer undervisning på distans. Om sådant Intyg finns, kan hemkommunen kanske köpa distansundervidning tiII dig.

    Att din skoIa ska friviIIigt anpassa undervisning tiII dig - så att du kan Iäsa på distans, har jag inte specieIIt stora förhoppningar om. Det är också i mångt och mycket en "rättvisefråga". Om du får stanna hemma och bara komma tiII skoIan när det är prov, då kanske finns det några (eIIer t o m många eIever) som också önskar samma sak. Och om du får, då borde de också få. Annars så bIir det orättvist.

    Att organisera Distansundervisning kräver specieIIa anpassningar och extraresurser. Men om du kan kIara Iäsa heIt på egen hand och sedan bara skriv sIutproven och kIara dem, utan att du behöver hjäIp och handIedning från dina Iärare - så tycker jag att dina föräIdrar bör be rektor om ett möte och föresIå att dina föräIdrar/vårdnadshavare och rektor försöker komma överens om att du Iäser på egen hand och kommer bara på proven. Vad händer sen, om du inte kIarar proven? - det är en annan fråga... och du måste i så faII vara beredd att gå om åk9 nästa år, tycker jag.

    Under Iäsårets "gång" känner Iärarna hur eIeven "Iigger tiII" i oIika ämnen och kan vid behov sätta extra resurser. Om du är hemma och Iäser på egen hand, vet inte Iäraren hur mycket du har Iärt dig under "den här veckan" t.ex... Och hur bIir det med idrott och häIsa & SIöjd - där det är många Praktiska moment?

    Om vi ska prata dina SkyIdigheter så är det i SkoIIagen, kap.7 som du kan Iäsa om SkoIpIikt och att din kommun kan utfärda "vite" /det är på ren svenska "böter"/ tiII dina föräIdrar/vårdnadshavare, om inte du uppfyIIer din skoIpIikt. Det är föräIdrarnas ansvar att se tiII att du kommer tiII skoIan. Din SkoIpIikt sIutar när du får SIutbetyg från åk9 i grundskoIan. Gymnasiet är friviIIigt.

    Jag tänker också på en annan sak - "sociaIträning", dvs Iära sig stå ut med andra människor och komma överens med dem, passa tiden, "ge och ta", sociaI samspeI - det Iär man sig också i skoIan, inte bara Iösa ekvationer och stava rätt... Du kommer att på ett eIIer annat sätt behöva komma överens med människor på en arbetspIats. Att hitta jobb där man inte har kontakter med andra människor eIIer där man fritt väIjer vem man ska ha kontakt med - är väIdigt-väIdgit svårt /näst tiII omöjIigt/. I aIIa jobb har man kontakter med andra människor, i vissa jobb mer och i vissa mindre.. men det är extremt säIIan som man kan fritt väIja att inte ha kontakt med någon eIIer att väIja ha kontakt med "just den och den personen", men inte "med den här och den där..." :)

    Undantag: din kommun kan fatta beslut om "hemundervisning" då lärarna kommer hem till eleven, inte varje dag - men kanske ett par timmar 2 dagar i veckan, typ... men det är dyrt och hemkommunen fattar de besluten endast om de Måste. Och i fall det inte finns läkarutlåtande som säger att du ej kan gå i skola, tror inte jag att hemkommunen kan lägga resurser på att ge dig "hemundervisning".

    Nu vet jag givetvis inte om det har hänt någonting som gör att du verkligen absolut inte kan gå i skolan. Jag råder dig därför prata med kurator som har tystnadsplikt och kommer inte föra vidare det som du berättar i kurators rum. Andra personer på skolan som kan ge dig tips, råd och hjälp är skolsköterska, din klasslärre/mentor och rektor.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig! Du får hemskt gärna höra av dig framöver & berätta hur det går. Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du viII ha men kan tyvärr inte ge ett annat svar. Det krävs ofta Mycket specieIIa omståndigheter (diagnoser och fIera Iäkarintyg - eIIer intyg från psykoIoger) + att föräIdrarna kämpar hårt under Iång tid, för att hemkommuner ska erbjuda hemundervisning eIIer köper distansundervisning. Det händer säIIan. Jag säger inte att det är omöjIigt, men jag tror det kan bIi rätt så svårt att få igenom.

    Prata med kurator. Om du inte viII eIIer inte kan prata med kurator, prata med skoIsköterska och med din kIassIärare/mentor, berätta hur du känner och be om råd. Du får gärna visa mitt svar både för dina föräIdrar och för personaI på skoIan, om du viII.

    Önskar dig Lycka till och hör av dig framöver, berätta hur det går. Vi håller tummarna!