Nora
    Jag snittar B och C men sen har jag E i matte 1b och 2b och idrott. Så fort man får ett E drar det ner på meritvärdet jätte mycket... Så min fråga är då, är det amerikanska betygssystemet (GPA) samma? Alltså om jag skulle översätta mina betyg och sen har E i de ämnena drar det också ner på värdet?
    Så himla störande att systemet fungerar på det sättet!
    Vill börja på college/universitet i USA nämligen...

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nora,

    tyvärr har vi i dagens läge inte någon expert på "utlandet". :)

    Jag kan därför i princip bara hänvisa till några länkar - som t.ex www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/usa/ - info om studier i USA på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu

    Det finns många olika college och universitet i USA som kan ha diverse olika regler och villkor. Det är därför jättebra att vända sig direkt till den college eller universitet där man vill läsa och fråga dem direkt vad de kräver och vad som gäller för studier just på den skola. :)

    I dagens läge kan vi på Fråga SYV endast hjälpa till - vad det gäller "utlandet" - med att ge hänvisningar till de hemsidor som vi bedömer vara pålitliga; ge allmän information om t.ex Språktester för studier utomlands och allmänna Tips om vad det är bra att tänka på om man planerar läsa utomlands.

    Om du vill ha den hjälpen, var god hör av dig igen.

    Om du vill ha detaljerad information om studier i just USA - prova kontka den amerikanska ambassaden i Stockholm, fråga om de har någon "utbildningsansvarig" på ambassaden eller om de kan hänvisa någonstans.

    Det finns ocså diverse företag och organisationer som hjälper till med att ordna studier utomlands, bl a i USA - men eftersom vi på Fråga SYV inte kan veta om de är seriösa och "bra", vågar vi inte hänvisa till dem. Det går givetvis att "goggla sig" fram till info om flera olika "aktörer" som hjälper till med att ordna studier i USA. De kan vara jättebra... eller inte... det vet inte vi på Fråga SYV, kan inte ta ansvar för vad de gör och kan därför inte ta på oss att rekommendera dem.

    Att ha expert på utlandsstudier... så måsta man ha många olika experter, då studier "utomlands" är det väldigt olika - om man vill läsa i Danmark, USA eller i Kina... då ska man ha expert på varje land anställd. Tyvärr så finns det inte resurser till det hos oss på Fråga syv, i alla fall inte som det är idag. Jag beklagar detta.

    Kan, som sagt, endast ge hänvisningar till några hemsidor som vi bedömer som pålitliga. Hör av dig igen om du önskar den hjälpen.

    Önskar dig Lycka till!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte