Emelie
    Just nu jobbar jag nästan heltid men vill gärna plugga spanska vid sidan av. På min skola hade jag inte möjlighet att fortsätta läsa spanska. Alltså, har jag bara läst åk 6-9 spanska på grundskolenivå.

    Om jag vill ta "nästa steg", är Komvux rätt väg? Och isåfall vilken kurs?
    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    de elever som läser spanska på grundskolan och fortsätter läsa samma språk på gymnasiet läser som sin första gymnasiekurs - Spanska 3.

    Nu var det några år sedan du läste spanska, och frågan är i så fall om du har de kunskaper kvar som du hade när du slutade på grundskolan?

    Om din komvux tar in dig på Nybörjarkurs, Spanska 1 - kan du kanske läsa igenom den snabbt och fräscha upp och repetera. Komvux kan dock neka dig läsa Spanska 1 och 2 med hänvisning till att du redan läst de kurserna på grundskolan och ta in dig på Spanska 3 direkt.

    Jag vet inte hur språkbegåvad och motiverad du är eller hur många timmar per vecka du kan lägga ner på dina studier. Det varierar extremt mycket inom språkinlärling - hur snabbt man kan läsa ett främmande språk... beroende på ålder, språkbegåvning, motivation och massa andra omständigheter inkl. om lärarens lärarstil passar dig bra eller inte...

    Mina råd skulle vara att du ber på komvux om att få göra nivåbedömningstest i spanska - då kan du få "svart på vitt" hur mycket du minns.

    Ett annat alternativ att du söker Spanska 1 eller Spanska 2 - och repeterar, om du nu får plats på en kurs på komvux.

    Tredje alternativet är att du bedriver självstudier innan du går in i Spanska 3 på komvux - återigen om du får plats på kursen på komvux.

    Annars så kan man läsa spanska på ett Studieförbund, på en distanskurs via internet eller genom att åka på en spåkresa till Spanien eller Latinamerika och läsa spanska i ett spanskttalande land.

    Vilka företag vi kan tipsa om vad det gäller läsa utomlands kan du se här <<

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Amanda SYV

    Hej Emelie!

    Här kan du läsa vad andra som rest på språkresa med STS till Spanien upplevt och tyckt. I Alicante t.ex studerar man med kurskompisar från andra länder, i vår kursform Original. Skolan, Villa Universitaria, ligger ihop med Alicantes universitet i vackra omgivningar i Alicantes utkant. Den är modern och mycket välutrustad. Lektionerna baseras på konversation så du kommer att få mycket övning i att förstå och tala spanska.

    Välkommen att kontakta mig på [email protected], jag hjälper dig gärna :)

    Hälsningar!

    Amanda