Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Berivan!
    Du är intresserad av Juridik och vill ev. läsa till jurist http://www.framtid.se/yrke/jurist
    men på gymnasiet vill du läsa på ett yrkesprogram.

    Och det är så att alla elever på alla program har rätt att läsa kurser som ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du läser på Hantverksprogrammet, inriktning Frisör - se här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf

    För grundläggande behörighet måste du läsa svenska 2 och 3 och engelska 6.

    Om du vill läsa Juridik på högskolan, är särskild behörighet - godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Du bör, alltså på Hantverksprogrammet
    välja läsa
    Svenska/Svenska som andraspråk 2
    och Samhällskunskap 1a2
    och Historia 1a2 - inom PROGRAMFÖRDJUPNINGEN
    och
    Svenska/Svenska som andraspråk 3
    och
    Engelska 6 - inom INDIVIDUELLT VAL.

    Om du läser de kurser (alla de är valbara och ej obligatoriska på Hantverksprogrammet) - blir du behörig att söka till högskoleutbildning Jurist direkt efter gymnasiet.

    Just vilken gymnasieskola det är - är viktigt pga inte alla skolor kanske kan eller vill erbjuda läsa Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2. Det bör du fråga på förhand.
    De övriga kurser (i svenska och engelska) som krävs för Grundläggande behörighet, har du RÄTT att läsa. Det är bara att säga på skolan bara, så får du läsa dem.

    Vänliga hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Liselotte, Syv på Fråga SYV
    Liselotte