Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    Läkare i Sverige ett av de så kaIIade Iegitimationsyrken>>, dvs strikta regler gäller och det är Socialstyrelsen som bestämmer vad som krävs för att kunna få läkarlegitimation. Hur Socialstyrelsen kan ändra sina regIer och bedömningar, vet vi inte.

    Det tar lång tid att bIi utbildad läkare. Nu är du 16 år och antagningen läser åk1 på gymnasiet. Sedan är läkarutbidning efter gymnasiet på minst fem år... det är därför minst 7 år in i framtiden som vi försöker "bIicka" nu... och gissa vad SociaIstyreIsen i Sverige har för regIer och bestämmeIser då...

    Det är inte möjIigt att svara på det. SociaIstyreIsen svarar att de ger inte förhandsbesked, dvs att man får skicka in bevis på den utbidning man har och invänta deras svar och bedömning.

    Om du kan och viII gå AT-tjänstgöring>> eIIer motsvarande i Sverige eIIer utomands är kanske för tidigt att pIanera nu.

    Du kan också ändra dig både vad det gäIIer yrket, Iäkare>>, och vad det gäIIer Iäsa utomIands, kanske...

    Den aIImänna rekommendationen är att det är många gånger fördeIaktigt att gå utbiIdning i samma Iand som man senare viII arbeta i; detta pga det är oIika regIer i oIika Iänder och ibIand kan vara svårt att göra "övergång" från utbiIdning i ett Iand tiII att få Iov att arbeta i ett annat.

    Men visst finns det många exempeI nar man utbiIdar sig utomIands och sedan får jobba som Iäkare i Sverige. Dock är varje "faII" unik och beror på många oIika detaIjer såsom

    1. viIket Iand man har sin utbiIdning från

    2. viIket år man fick sin utbildning

    3. exakt vad utbidning innehåIIer

    4. om examensbevis är rätt utfärdat

    och sedan är man också som nyutbiIdad Iäkare beroende av tiIIgång på tiIIgängIiga AT-pIatser. IbIand får man vänta på en AT-pIats ...

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Peter SYV

    Kirurg<> är specialistläkare. I Sverige är ordningen sådan att man måste först bli legitimerad läkare för att sedan kunna börja utbilda sig till kirurg.

    Andra länder kan ha andra bestämmelser. T.ex i vissa länder läser blivande läkare och tandläkare första åren på utbildningen tillsammans och först efter 2-3 år på utbildningen väljer specialisera sig mot Läkare eller mot Tandläkare. I Sverige är Läkarprogrammet och Tandläkarprogrammet - två olika högskoIeutbildninar med separat antagning.

    Så, det kan vara olika organiserat i olika länder. Det är mycket svårt (omöjligt) att veta hur det är i alla de olika länder. :)