Sara
    Hej, jag ska välja gymnasielinje nu i höst. Har 282,5 meritpoäng ifrån vt16, då har jag C i alla NO-ämnen. Jag funderar på att läsa Naturvetenskap med samhällsinriktning eller att läsa Ekonomi med juridikinriktningen.

    Gillar båda, tror jag skulle ha det lite lättare på Ekonomi men man kan inte alltid välja det lättaste. I alla fall så vill min pappa gärna att jag läser till läkare, har blivit intresserad av detta. Överväger mellan läkare eller jurist (som leder till advokat/domare).

    Min fråga är om jag kan gå Naturvetenskap med samhälleinrikting och ändå läsa till läkare eller jurist senare eller ifall jag måste läsa Natur med natur för att bli läkare eller om jag måste läsa Ekonomi med juridik för att kunna läsa till jurist.

    Min andra fråga är då HUR jag ska läsa till läkare eller jurist, alltså hur lång tid det tar om man inte tar ett paus år och även vilken linje jag ska läsa för att kunna bli läkare eller jurist. Förstår att de är olika linjer för att kunna få dessa yrken men vill veta vilka två linjer det är som jag ska läsa för att bli det ena eller det andra.

    Glömde skriva att jag kanske ska läsa spetsutbildningen i matte under gymnasiet då jag som går i nian nu redan läser matte 1c. Så om jag fortsätter med spetsutbildningen så är det bara natur med natur/samhälle jag kan välja på. Vet inte om det gör någon skillnad ifall med eftersom att isf blir det samma som naturprogrammet fast med lite mer matte.

    Mvh Sara

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vilken stad bor du i? Vad säger din lärare i matte, var rekommenderar hen att du läser på gymnasiet ?

    Kurser som du behöver till läkare, finns på NA, natur och samtidigt blir du behörig till juristprogrammet ...

    Du är så duktig i matte, så jag undrar om du kan tänka dig bli Matematiker>> eller Statistiker?

    även andra yrken som t.ex Meteorolog och Astronom>> kräver mycket matte.

    Läkarutb är i Sverige minst 7 år och vill man bli specialist tar det ännu minst fem år.

    Juristprogrammet är 4.5 år.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag bor i Skövde. Har bara haft denna läraren sen jag började nian men när jag börjar på det gymnasiet så är det den första spetslinjen de har på den skolan så allt är inte bestämt. Men för att fortsätta läsa "spetsmatte" så är det Natur, natur eller Natur, samhälle men även Teknik och Volvo tror jag.
    • : Kan jag läsa till läkare och jurist ifall jag går Natur med samhällsinriktningen?
    • : Och nej, vill inte bli matematiker eller statistiker eftersom att matten är inte lika roliga som den brukade vara, i sjuan hade jag B, i åttan dök jag ner till ett D sedan ett C och nu med gymnasiematten ligger jag på B+/A så har precis fått tillbaka motivationen till matten. Jag har alltid funderat på läkare och advokat men de intresserar mig fortfarande så jag håller mig till det. Vad finns det för olika specialistutbildningar? Och finns det någon vidare utbildning efter juristprogrammet? Kan jag bli t.ex. domare ifall jag läser juristprogrammet?
    • Milla : På NA, samhälle ingår inte fysik2, kemi2, biologi 2 och matte4 och de kurser måste du få godkänt betyg i för behörighet till läkare ... Det finns många olika specialistutbildningar efter läkarprogrammet och efter juristprogrammet kan man gå vidare och på sikt bli advokat eller domare, kronofogde eller konkursförvaltare.
    • Milla : Tips: läs på http://www.framtid.se/yrke/specialistlakare
    • : Jag ska läsa mattespets så hur som helst så kommer jag läsa klart matte 5 men så jag måsta alltså läsa fysik2, kemi2 och biologi2 som extra kurser.
    Läs alla kommentarer