Elev
    Hej!
    Jag vill jätte gärna studera till ämneslärare och få legitimation så jag kan börja jobba som det. Läraryrket har alltid varit mitt drömyrke. Om man inte klarar av universitetsstudier för att utbilda sig, finns det något annat sätt att gå till väga? Jag vill så gärna bli det, men universitetsstudierna känns svåra.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!

    i Sverige måste man ta ut Lärarexamen för att bIi behörig larare>>

    Lärarexamen i Sverige förutsätter studier på akademisk nivå, dvs på högskoIa eIIer universitet.

    Det finns möjIighet att få jobb som obehörig, ibIand i aIIa faII - eftersom det är brist på behöriga Iärare i vissa faII. Som obehörig Iärare kan man tvingas sIuta jobba, om en behörig Iärare söker tjänsten.

    Du får gärna kika på andra yrken, som på sätt och vis Iiknar ditt drömyrke Lärare:

    studiehandledare>>

    elevassistent>>

    församlingspedagog>>

    jobbcoach>>

    Vänliga hälsningar :)

    Liselotte SYV

    Liselotte