Elin
    Hej! Jag jobbar just nu extra på ett LSS gruppboende och när jag tidigare frågade vilken utbildning som man kan plugga vidare inom så fick jag svaren stödpedagog och behandlingsassistent men dessa två utbildningar behöver man jobbat på minst 50% i typ 1 år och jag skulle gärna vilja få en utbildning innan jag får en sådan hög anställningsprocent. Vad kan man isåfall plugga?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in även om man inte uppfyller alla behörighetskraven som de ställer, därför uppmanar jag dig att söka YH utbildningar >> - alla  yrkeshögskoleutb., som du är intresserad av.

    Förutom yrkeshögskola, kan folkhögskolor erbjuda relevanta/passande utbildningar men som är mindre omfattande /kortare och så behöver de inte ligga på eftergymnasial nivå, som yrkeshögskoleutbildningar gör/. Hela utbudet av folkhögskoleutbildningar ser man på www.folkhogskola.nu Ex. på FHSK-utbildningar där det enligt vad jag kan se finns idag /5 juni 2017/ plats till höstens start i slutet av augusti 2017 - se här >>, här >>här>> och här >>

    Försök annars få halvtidsanställning, även utan utbildningen, så att du kan uppfylla behörighetskraven till yrkeshögskoleutbildningar.