Mattias
    Hej Syv!

    Jag gjorde avbrott under gymnasiet 05/06 och klarade aldrig att få ett helt slutbetyg.
    Något år senare ångrade jag mig och började läsa på komvux, till en början gjorde jag många försök att ta upp studierna men det slutade alltid med avbrott.

    Fram tills nu! Dom senaste 18 månaderna har jag läst stenhårt och har nu 2200p med ytterligare 300 på väg in i oktober.
    Jag har tjuvräknat lite på mitt snitt för att se mina möjligheter att söka in på universitet eller yh nästa höst. Jag landar idag på cirka 15 i snitt.

    Min fråga är, jag har många betyg med enbart G ifrån gymnasiet, gamla kurser som det ej finns motsvarighet mot idag.
    Är ett sånt betyg för alltid med mig? Kan jag läsa upp dem på nåt sätt? Kanske ersätta dom helt med nyare kurser?

    Jag kommer bara ha cirka 25 veckor kvar med CSN efter nuvarande kurser, det är 500p heltids studier. Kan jag kompetenshöja med csn trots slutbetyg och ersätta dessa betyg?

    Jag har en kurs som motsvaras idag och det är ett G i gamla svenska 1/A. Kommer jag få några "meritpoäng" av att läsa om denna kurs eller gäller det bara för gymnasiet?
    Jag har inte så stor koll på meritpoäng eftersom det infördes efter min tid så att säga.

    En sista fråga är i vilken urvalsgrupp hamnar jag i utifrån dessa scenarion?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias,

    idag är gymnasieexamen (Examensbevis) standard. Och Slutbetyg kan man få "på undantag". De "gamla" kurser som ej har motsvarighet i det nya systemet kan du inte läsa upp, tyvärr.

    Om du "låser" dina kurser i ett Slutbetyg, kan du senare endast höja de betygen som har motsvarighet i det nya systemet.
    Du kan välja att läsa mot Examensbevis. Det kommer säkert ta längre tid men fördelen är att du kan få högre meritvärde.

    Det är 2 helt olika "scenario" - om du får ett Slutbetyg eller om du läser mot Examensbevis. Det är olika regler. Du har rätt att välja läsa mot Examensbevis, för att är det är numera standard.
    Kanske är det bra om du bokar tid på komvux, med en SYV och att du får svar på exakt hur många kurser du behöver läsa om, på nytt - eller göra prövningar i för att uppnå kraven för examensbevis.

    Allmänt gäller:
    för Examensbevis krävs det 2400 betygsatta gymnasiepoäng och av dem är det endast max 150 som man får ha F betyg i. Gymnasiearbete måste "ligga i linje" med inriktning på studierna, dvs man tar examen från "ett visst gymnasieprogram", inte en "allmän examen".

    Om du "låser" dina kurser i Slutbetyget, har du sedan inte rätt att få ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram för att du kommer att ha "gymnasiekompetens".

    Du nämner yrkeshögskola. Det är skillnad mot högskola/universitet. Yrkeshögskola>> kan ta in obehöriga. Yrkeshögskola kräver ofta arbetslivserfarenhet. Man söker på "sammantagen" kompetens: betyg + arbetslivserfarenhet + ofta också inträdesproven/tester.

    Till högskola söker man däremot oftast endast på Meritvärde, som räknas ut på gymnasiala beytg och om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet - även i HP-urvalsgruppen. Ibland /sällan/ öppnas "alternativt urval" där man kan ta hänsyn till "övriga meriter".

    Det finns för- och nackdelar i att läsa mot Slutbetyg och mot Examensbevis. "Dagens ungdomar" har inget val, de måste läsa mot Examensbevis. För att ha möjlighet att få ut Slutbetyg, måste man ha påbörjar gymnasiestudier innan år 2011. Du har "lyxen" att välja. :)

    Det går snabbast för dig att få Slutbetyg men det kan finnas fördelar i att läsa längre - mot Examensbevis. Slutbetyg måste man få ut innan 1 juli 2020. Sedan är det endast Examensbevis som man ska kunna få.

    Du frågar om kursen Svenska A som numera heter "Svenska 1". Du har G betyg. I dagens "värde" är det E betyg, godkänt. Om du läser om eller gör prövning i den kursen, Svenska 1, och får högre betyg än E, kan du få det högre betyget in i ditt Slutbetyg. Några "meritpoäng" får du inte för den kursen, för att den är inte meritpoängsgivande, utan en obligatorisk kurs.

    Om du skulle välja läsa mot Examensbevis, behöver du i så fall även få godkända betyg även i Svenska 2 och 3 och i Engelska 6 - för att det är obligatoriska kurser i examensbeviset från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Det är rätt så krångligt med de "gamla" och "nya" regler och du befinner dig "i mitten". Du kan "gå" engligt det gamla systemet, men kan också välja - det nya. Det finns för- och nackdelar i båda. kan hända att det är lika "bra" eller lika "illa" för dig att "tillhöra" båda systemen, då du vinner ngt. och förlorar ngt. i varje system.

    Att du har begränsat antal "veckor" från CSN, ja - det stämmer. Men man kan läsa utan Studiemedel också, om man läser vid sidan av jobbet eller "annan sysselsättning". Man kan också bedriva självstudier på sin fritid och göra prövningar och ta betyg från prövningar in i Slutbetyg eller Examensbevis.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA