Miriam
    Det är en svår fråga jag kommer med nu och ska försöka förklara så gott jag kan.
    Alltså jag läser nu hotell-och turism programmet och vet att det inte är det jag vill jobba med i framtiden. Så jag börjar fundera på om jag kan utanför skolan (på lov eftersom det är då vi har flest dagar ledigt) söka efter en praktik plats själv? De flesta lov är bara en vecka och kan/vill/får företag/organisationer ta emot en praktikant när det inte är genom skolan? Förstår ifall det är olika för varje! Jag har mina ögon på några ställen som inte är nära min hemort och undrar om jag kan få bidrag av något slag till boenade/mat/transport?
    Tacksam för all sorts information jag kan få! <3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,

    du går lov att jobba extra, vid sidan av studier - på kvällstid, heger och lov.

    Att du ska praktisera under din lovvecka när du läser på gymnasiet- tror jag blir svårt... för det första, så är det mycket möjligt att du ej kommer ha tid för det - du ska ju bl a göra Gymnasiearbete, om du vill få Examensbevis från gymnasiet; och för det andra, är inte arbetsgivare så pigga på att ta emot praktikanter som inte kommer via Arbetsförmedlingen eller inom sin utbildning /detta pga försäkringar... om ngt. händer dig på din praktikplats, säg att du ramlar och bryter benet... :) - om man kommer in "från gatan", är man inte försäkrad; då kan du kanske stämma din arbetsgivare för dina skador... det är om man kommer via Arbetsförmedlingen eller via sin utbildning som man är försäkrad).
    Att ta emot praktikanter innebär ett Åtagande; någon anställd måste lägga tid på att visa dig runt och lära dig saker. Om praktiken varar endast en vecka, hinner du knappt lära sig så pass mycket att du kan utföra ngt. som är av värde för din praktikplats (och de har redan lagt ner ett antal timmar på att lära upp dig). Därför tror inte jag någon tar emot på praktik för en vecka och utan att du är försäkrad.

    Dessvärre känner vi inte till några bidrag man kan få för att gå på praktik på annan ort, när man är huvudsakligen studerande på gymnasiet. :(

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    Om du har tid över, kan du satsa på att "rusta upp dig", t.ex läsa inför körkortet. Läsa körkortsteori behöver inte kosta ngt.

    T.ex kan du lära dig alla de olika trafikmärken >>, vad de heter & vad de betyder. Det behöver man kunna när man ska ta körkort. Med körkortet har man många ggr lättare att få jobb.

    • : Ja, blev en tankeställare och det kommer inte bli av och jag förstår varför! Superbra med snabbt och förklarande svar!
    • Anna : Du vinner mycket på att JOBBA även om det är ett jobb inom ett område som du är inte intresserad av att fortsätta inom; detta av flera anledningar: lön, arbetslivserfarenhet; referenser (rekommendation från chefen och kollegor) som gör det lättre att få ett annat jobb sen; och även "pensionspoäng" - för varje inarbetat timme "tickar" det en liten "peng" till en pott, som du sedan får utbetalningar ifrån om du blir sjuk,föräldraledig, eller när du går i pension. Det finns därför all anledning att söka JOBB, och inte en praktikplats. Praktikanter som ej kommer via sin utbildning känner sig också ibland, tyvärr, utnyttjade - de får "jobba gratis" som det heter och dessutom kan få höra att de ej var duktiga och därför får inte någon anställning efter sin praktik /även om man är duktig, men arbetsgivaren ej vill eller kan betala lön/ kan arbetsgibaren säga att "Du får ej få jobb, för du var inte duktig nog" och så tar arbetsgivaren in en ny praktikant... och så fortsätter det. Går man via Arbetsförmedlingen, så vet AF vilka arbetsgivare som brukar utnyttja praktikanter och ej beviljar praktik hos en sådan arbetsgivare. Men om man hittar praktikplats på egen hand, är risken stor att bli utnyttjad. Eller att man känner sig utnyttjad efteråt. I bästa fall lär man sig ngt. på praktiken och kan få bra kontakter och referenser, men det kan också tyvärr bli precis tvärtom - att man jobbar nästan "ihjäll" sig och sedan får inget jobb, inga bra referenser och får dessutom höra att man inte var tillräckligt duktig (även om det inte alls är sant) - då blir man ju mycket ledsen. För att inte riskera försätta sig i en sådan situation råder vi att söka JOBB, avlönat arbete. Och om man går på praktik, få praktikplats via sin utbildning eller med hjälp av Arbetsförmedlingen.