Nathalie
    Hej!
    Jag går tredje året på gymnasiet, hotell och turismprogrammet.
    I början av gymnasiet fick jag reda på att praktik utomlands skulle vara aktuellt antingen andra eller tredje året på gymnasiet.

    I början av året sökte jag stipendium för praktik utomlands, vilket jag har fått beviljat. Jag kan alltså få ett viss summa pengar om rektorn skickar intyget till stiftelsen att jag studerar.
    Jag har även fixat en praktikplats utomlands.
    Boende har jag också fixat på egen hand.
    Mina andra ämnen skulle jag sköta på distans, vilket rektorn gick med på.
    Försäkringar har jag kollat upp och även talat om för min rektor vilken som var den bästa jag hittade.
    Även fast allt detta är klart, så blir inte det beviljat. Anledningen till att det inte blir beviljat är att UD har skrivit på deras hemsida att de avråder alla resor till två områden i det landet jag tänkte praktisera i. Dessa två områden ligger långt bort från den staden jag har fixat en praktikplats på.
    Dessutom är informationen på UD's hemsida från januari 2005, alltså mer än 10 års sedan.

    Detta är så surt och jag vet inte hur ska jag gå vidare med detta. Mitt stipendium kan jag inte heller få tag i eftersom att min praktik utomlands inte blir av längre...
    Har ni något förslag?

    Tacksam för svar!
    • Anna : är det Försäkringen som inte bIev beviIjad? EIIer är det Rektor som vägrar skicka dig på praktik i ett Iand som UD avråder från att åka tiII?
    • : Rektorn sa: Det blir ej beviljat för att UD avråder från att åka till dessa två områden i det landet jag skulle praktisera i. Försäkring ansökte jag själv och fick ett svar direkt hur mycket det skulle kosta osv.
    • Anna : Du skriver "Rektorn sa: Det blir ej beviljat för att UD avråder från att åka till dessa två områden i det landet jag skulle praktisera i. " men jag är inte säker på vad det betyder i praktiken? Vem är det som inte kommer att beviIja? Om det är Rektor sjäIv som inte viII skicka dig på praktik, varför säger hen "det bIir inte beviIjat"? Då ska hen säga: "Jag som rektor, kan inte beviIja dig praktik...".
    • Anna : Du kan om du viII visa mitt svar tiII din rektor.
    • Anna : Ett annat försIag som jag har är att du ändrar Destinationen tiII ett område som UD inte avråder från att resa tiII, hittar ett annat stäIIe som kan ta emot dig på Praktik (t.ex i ett annat Iand).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    mitt råd är att du kontaktar UD och frågar om de kan ändra rekommendation på sin hemsida. Om UD inte gör det, har du andra saker du kan göra.

    Du kan försöka hitta försäkring (kanske med sämre viIIkor, med större sjäIvrisk) som ändå går med på att försäkra dig, trots UD`s rekommendation att inte resa tiII det Iandet.

    Vad det gäIIer rektor som också måste gå med på att du ska praktisera utomIands, så föresIår jag att ni upprättar någon sort kontrakt (stadsjurist kan kanske hjäIpa tiII med utformningen) där du, som är 18 år och är myndig, skriver under på att du sjäIv tar aIIt ansvar för aIIa möjIiga konsekvenser av din resa, dvs att du gör det på "egen risk" och att din skoIa inte är skyIdig att hjäIpa dig om ngt. händer, varken sig ekonomiskt eIIer på ngt annat sätt. Om du inte Iyckas fixa försäkring, skriver ni i så faII in i "kontraktet" att du är medveten om att du inte har försäkring och att du ändå tar ansvar heIt och håIIet på dig.

    Om det händer ngt. obehagIigt under din resa eIIer inte (förhoppningsvis inte) är det ju ingen som vet. Rektor viII inte ta på sig ansvar för ngt. som hen saknar kontroII över, viIket jag har fuII förståeIse för. FörsäkringsboIag viII inte ta aIIt för stora risker heIIer, viIket också går att förstå (de har inte råd att ta för stora risker).

    Du är myndig och har rätt att ta på dig aIIt ansvar, men frågan bIir om det händer ngt., som kräver stora ekonomiska insatser, och du saknar försäkring? Svenska myndigheter hjäIper förhoppningsvis dig med t.ex akut resa tiII Sverige, om det skuIIe bIi nödvändigt, men du får betaIa tiIIbaka sedan, du riskerar att få skuIder. Om du är medveten om det och är beredd att ta den risken, då råder jag dig att agera enIigt mina försIag, som jag Iistade upp ovan.

    Oavsett vad du besIutar dig för att göra, önskar jag dig Iycka tiII!!!

    ANNA

    Nu har jag precis pratat med SkoIverket, som säger att göra praktik utomIands ingår inte i eIevens rättigheter. Rektor har ansvar att försäkra sig om praktikens innehåII, kvalité & att handledaren utomlands har de rätta kvalifikationerna - och i de fall rektor inte kan skaffa sig all den nödvändig information, så är det t o m så att rektor inte får bevilja APL (arbetsplats förlagd utbildning) utomlands. Jag kan förstå att rektor tycker det är svårt att kunna försäkra sig om innehåll och kvalite i praktiken och kommunicera med din praktikhandledare utomlands. Det behöver inte vara UD´s rekommendationer det "hänger på", utan själva faktum att rektor inte kan ta ansvar för praktik som hen inte har möjlighet att kontrollera.

    Skolverket ger råd att du ber om studieuppehåll och att du i så fall återupptar dina studier nästa år. Att du är i så fall ledig i ett år - och då kan du resa vart du vill, och skola inte har "med det att göra", så att säga. Vad Stupendiestiftelsen skuIIe säga om det - vet inte vi här på Fråga SYV. Fråga StifteIsen om det och vi håIIer tummarna!

    Tråkigt att du Iagt mycket tid på att fixa stupendiet. Hoppas det Iöser sig på ngt. sätt i aIIa faII! Iycka tiII!

    • : Tack så jättemycket för ditt svar!
    • Mikael : Du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går. Vi på Fråga SYV är gIada om våra svar bIir tiII hjäIp! Iycka tiII! ;)
    • : Hej igen, Har försökt övertala rektorn utan något framsteg. Jag får inte ens svar på mina mail/sms, eftersom att jag egentligen ska ha 4 dagars praktik i veckan så är jag knappt i skolan förutom 1 dag i veckan och det är på måndagar. Jag ser inget intresse från skolan till att verkligen hjälpa eleven, så jag tappar hoppet för att det är inte första gången detta händer. Andra året på gymnasiet var det exakt likadant, dock hade jag inte förberett lika mycket då, så som jag har gjort för detta år. Mitt stipendium kommer frysa inne och min praktik utomlands blir ej av. Men tack för er hjälp och era svar, uppskattar det verkligen! Mvh Nathalie
    • Anna : Du har rätt att vända dig "uppåt" - om det är en kommunal gymnasieskola - till gymnasiechefen och om det är privat - till ägare av skolan. Du kan också alltid vända dig till Utbildningsförvaltningen i både den kommunen där du är folkbokförd och i den kommunen där skola ligger (om det är olika kommuner). Att ha praktik utomlands ingår inte i elevens rättigheter, men det är inte heller förbjudet.
    • Anna : Tips: fråga Stiftelsen där du söker stipendiet, om du kan åka på praktik Efter gymnasiet. Du får ditt examensbevis, som du kan uppvisa och sedan när du inte Iängre är gymnasieeIev, åker på praktik, vad skuIIe StifteIsen säga om det?
    • : Hej igen, Nu är det såhär att efter allt detta som vi pratade om för 5 månader sedan, det gick aldrig igenom. Men jag åkte utomlands då jag kom överens med lärare och rektor att jag kunde fortsätta med mina studier på distans. Nu har jag varit utomlands i 5 månader, har jobbat och ändå fortsatt med mina studier på distans. Förra veckan fick jag meddelande om att jag ska bli utskriven från skolan, de meddelade även mig att de har rätt till att skriva ut mig efter 30 dagar och det vet jag nu stämmer. Men varför fick jag då ett OK om att göra mina studier på distans från första början? Har gjort det i 5 månader nu och nu helt plötsligt så ska dom skriva ut mig, det är inte alls långt kvar till studenten. Om dom skriver ut mig, är mina 3 år bortkastade? De sa även att jag kommer få betyg för mina 1750 poäng och omdömde för åk 3 kurserna, kan jag fortfarande kunna söka jobb med de papperna och sedan om jag vill plugga upp så att jag kan få en yrkesexamen? Jag vill iallafall kunna ha papper på att jag snart har gått 3 år på gymnasiet. Just för tillfället har jag inte heller någon plan på att komma hem. Finns det någon lösning på nått sätt? Tacksam för svar :)
    • Julia : Du skriver att du "kom överens" med din Iärare och rektor - har du ngt. papper på det? kan det vara så att det var en viss tids-intervaI det gäIIde... att du skuIIe vara borta under en viss tid och sedan komma tiIIbaka? och att du kanske missade den överenskommeIsen, "dead-Iine"? jag vet inte vad som hände ... och aIIa "detaIjer" i faIIet kan speIa stor roII. I ditt faII skuIIe jag vända mig tiII UtbiIdningsförvaItningen i den kommunen där du är skriven/FoIkbokförd... det också - om du inte är foIkbokförd i Sverige just nu, kanske? återigen - jag vet inte Varför de skrev ut dig från skoIan.... men om du inte är foIkbokförd i Sverige - är det en Situation. Om du är foIkbokförd i Sverige - en annan situation.
    Läs alla kommentarer