elev
    Hej

    Jag har fått ett F i fysik och sökte in till natur linjen men är ej behörig :(
    Hur lång tid tar det ungefär att fixa till ett ämne på preparanutbildningen?
    Min lärare sa att det kunde ta några veckor.

    Vad händer efter att jag klarar ämnet?
    Går jag tillbaka till det gymnasium jag val som förstahand?

    tacksam för svar ..

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sheima,

    på preparand läser man i ett läsår.

    Även om man är klar med "sitt ämne", kan man inte hoppa in i en pågående gymnasial utbildning, för att eleverna har ju lärt sig mycket i alla de andra ämnena redan.

    Man söket till nästa år med de betyg man har från grundskolan + de betyg man får på Preparand. Det är inte omöjligt att bli inskriven på Individuellt alternativ och gå helt eller delvis på praktik under vårterminen t.ex - men till gymnasiet söker man "året därpå", i ditt fall till hösten 2017.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    • elev : så jag ska gå ett helt läsår för att fixa ett ämne? ..
    • Liselotte : ja, enligt de nuvarande regler är det så. Gymnasiala utbildningar startar en gång om året, bara på hösten. Och i fall man inte är behörig, får man söka till nästa år. Du har ett annat alternativ - att försöka hitta någon ledig plats på ett program till vilket du är behörig. Om du har lägre betyg i matte, kemi och biologi från grundskola än C, råder jag dig fundera över val av program. Det är tuff matte på Naturvetenskapsprogrammet som läses, dessutom i mycket snabb takt, man läser kemi, fysik och biologi som obligatoriska kurser.