Hedda
    Hejsan jag har just nu 250 i meritvärde i 9an och mitt gymnasieval kräver 300 i meritvärde, är det omöjligt att komma in på gymnasiet man vill med lägre betyg?
    • Julia : De betygen som verkligen GÄLLER för konkurrens om en gymnasieplats är de som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från Grundskolan /som du får i början av juni 2017/.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hedda,

    om antal Behöriga sökande är fler än antal plater på utbildningen uppstår det konkurrens. Man kan jämföra det med en idrottstävling: för att komma till Final, måste man vara en av dem som springer snabbare än andra. Om det är 8 platser i final, då måste man ha tid som är bland de 8 snabbaste tider.

    På samma sätt kan man säga att man Konkurrerar om plats på gymnasiet. Det finns ett visst antal platser. Alla behöriga sökande konkurrerar om en plats. har man högre betyg än andra, kommer man i. har man lägre betyg, kommer man inte in.

    Det är ingen som på förhand bestämmer att just 300 betygspoäng (mtv, meritvärde) kommer att krävas... Jag tror du tittade på vad resultatet blev förra året, stämmer det?

    I år kan resutatet bIi både högre och lägre... det vet man först när det slutgiltiga /definitiva/ antagningen är klar.

    Det du kan göra är att försöka få så höga betyg du kan. Men det absolut viktigaste är att bli behörig. Som obehörig, deltar man inte i konkurrensen och kan ej få plats.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV

    Hej igen! :)

    Se gärna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet där det förklaras vem behörig till gymnasiet blir.

    Exempel: en elev har A-betyg i alla grundskolekurser förutom matematik, där hen får F betyg. Den eleven är inte Behörig till gymnasiets nationella program. Trots sina höga betyg kan inte hen bli antagen till de Nationella programmen. Om den eleven söker "vanliga" (nationella) program, får hen svar OBEHÖRIG från gymnasieantagningen /på de alternativen som avser Nationella program/.

    Samtidigt är samma elev i stället Behörig till IM, Introduktionsprogrammen>> där hen kan läsa upp mattebetyget och när hen får lägst E i matten, och med det blir behörig till de nationella programmet - kan sedan söka igen.

    Det är bra att du hittade Antagningsgränser för 2016. Dock kan antagningsgräns för nästa år bli både högre och lägre. Den bestäms inte på förhand.

    Antagningsgräns ser man sedan, efter Slutgiltig antagning är klar - vad det råkade bli. Det som med vädret, kan man säga... prognosen säger att det blir sol, och så blev det regn. Man vet först i efterhand hur det verkligen blev. :)

    • : Hejsan tack för svaret, vet inte riktigt vad innebörden behörig och ej behörig står för. ja jag hittade meritvärdet som antagningsgränsen låg på 2016. Mvh Hedda.
    • Julia : Jag kan förklara vad Behörig betyder. :)
    • Julia : jag utökar nu mitt tidigare svar till dig. ;)
    • : Okej tack så mycket, har behörighet i alla ämnen så det är ingen fara. Skolan jag vill söka till heter Värmdö gymnasieskola och ligger på gullmarsplan, tror att antagningsgränsen kommer bli högre tyvärr.
    • Anna : Det är alltså den här skoIan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/varmdo-gymnasium som du är intresserad i första hand.
    • Anna : Om du är orolig över Antagningsgräns - sök även till flera skolor. Du söker givetvis i första hand till den skolan som du är intresserad av mest, och du kan söka även till flera olika program på SAMMA skola. Skriver nu ett nytt svar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är mycket bra att du hittade en gymnasieskoia som du tycker om, den här gymnasieskolan>> vad jag förstår av din kommentar.

    Eftersom det är ingen som vet var Antagningsgräns kommer att hamna, vill jag ge råd att söka många olika alternativ. I första hand som ditt högst prioriterade alternativ - sök till den skolan och det programmet på den skolan, som du mest är intresserad av. Och i andra hand kan du söka till andra skolor eIIer andra program på SAMMA skoIa.

    Om det är så att du giIIar just den skoIan, så kanske det är något mindre viktigt exakt viIket program du kommer att läsa... bara det är på den här skoIan. Eller så vill du gå ett visst program och inriktning - och då kan du söka den utbildning /program och inriktning/ på flera och t o m på mÅNGA olika skolor.

    Att du söker till flera skoIor eller olika utbildningar på samma skola - påverkar inte dina chanser att komma in på ditt första (högst prioriterade) alternativet. Därför finns det bara fördelar i att ha många alternativ i gymnasieansökan.

    Vilka andra gymnasieskolor som finns i Stockholm kan du se på GymnasieGudien - och här>> är snabblänk.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & lycka till med din gymnasieansökan!

    ANNA