Julia

    Jag vill helst gå en ingenjörs utbildning med inriktning produktutveckling och design men tror inte att jag kommer in och jag vill helst läsa på distans. Jag hittade utbildningen Produktutveckling på distans på Blekinge Tekniska Högskola. Vad är det för skillnad på den utbildningen och ingenjörs utbildning med inriktning produktutveckling och design? Jag är väldigt intresserad av just design, planera och lösa problem, innehåller utbildningen på BTH design biten? Är det lättare att få jobb om man är ingenjör? Vad finns det ör vidareutbildningar man kan gå efter Produktutveckling? Finns det möjlighet att plugga utomlands?

    Jag har bara godkänt i alla ämnen och håller nu på att läsa in Svenska och matte för att bli behörig. Är det svårt att komma in på utbildningen på BTH? Eller har jag en chans? jag har ingen bakgrund från teknik, borde jag först gå ett tekniskt basår?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia, det finns tusentals olika utbildningar - och det är alltid lättare att förstår exakt vilken utbildning du menar om du sätter in en direkt/snabblänk i din fråga. Är det den här utbildning du menar? - https://www.bth.se/distansutbildningar/produktutveckling/ - som är på distans (huvudområde Maskinteknik). -efter den utbildningen kan man exempelvis jobba som konstruktör eller produktutvecklare. Vissa av tidigare studenter arbetar också som chefer i diverse olika företag.

    Utbildningsutbud förändras ständigt. Om jag förstår dig rätt är du idag inte är behörig; och medan du läser för att bli behörig, kan nya utbildningar komma till stånd.
    Kika också gärna på yrkeshögskoleutbildningar - ex. kanske följande yrkeshögskoleutbildningar blir av intresse för Dig:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/produktionsutvecklare-ostsvenska-linkoping

    https://www.yhguiden.se/utbildning/arvika-naringslivscentrum-anc/teknikillustrator

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering

    I februari 2018 kommer nya yrkeshögskoleutbilningar beviljas och "släppas ut" - så kika gärna på www.yhguiden.se mot slutet av februari !

    Allmänt om att hitta utbildning
    alla högskoleutbildningar bör kunna hittas via www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida;

    alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se
    och man bör läsa noga info om utbildningen och vid frågor är det bäst att kontakta direkt de utbildningsansvariga på just den utbildningen, därför att det är de som "sitter" på info om just den utbildningen.

    bästa hälsningar och lycka till!

    peter