Josefin
    Jag har en elev som har fått streck i engelska 7. Eleven kommer därför att få ett studiebevis. Om eleven genomgår en prövning efter att hen har slutat på skolan, t.ex veckan efter studenten eller i höst, kan skolan då lägga in kursen så att eleven får en gymnasieexamen från gymnasiet?

    Jag tänker att i sådana fall så är det ju fördelaktigt för eleven då hen kommer i urvalsgrupp b1, istället för i B2 om hen gör prövning eller läser kursen på komvux.

    Jag har läst om att det är praxis att erbjuda elever en prövning på sig gamla skola, men finns det något lagstadgat krav på att vi som skola måste det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    om eleven slutar sin gymnasial utbildnig med ett Studiebevis - är inte skola skyldig erbjuda ngt. mer. Det eleven kan göra sen är att vända sig till Komvux och läsa den eller de kurser som fattas och få sedan examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux får ej kurs Idrott och hälsa 1 ingå. Så det är synd om eleven har högt betyg i den kursen.
    Men eleven kan också läsa några andra kurser, som inte fanns i Studiebeviset och ta in dem i stället - i ett examensbevis från komvux - så att man kan få högre meritvärde. Du har rätt i att hen i så fall kommer att prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    Ett annat alternativ är att erbjuda eleven förlängd undervisning >>- förlänga utbildningstiden på gymnasiet och i så fall kan eleven läsa Eng 7 nästa år på gymnasiet. Att göra Prövning under gymnasietiden har eleven rätt om hen fick F betyg eller om hen ej fick möjlighet att läsa kursen. "Streck" i stället för ett betyg faller inte under någon av de kategorierna ... så det är tveksamt att eleven har rätt att göra prövning under sin gymnasietid. Men om eleven nu "går ut gymnasiet" - då är det fritt fram at göra prövningar men då förlorar eleven möjlighet att använda sitt betyg i idrott och hälsa 1 (för att det betyget får ej sedan 1 jan2017) ingå i Examensbevis från Komvux.

    Info om vad som gäller vid Förlängd Undervisning - se www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/forlangd-undervisning