Azur
    Hej
    Jag ska söka inför universitetet nu på sommaren och jag är intresserad av några program som kräver fysik 2 och matematik 4. Sista kompleteringsdag är i i juni. Så jag undrar om det är bättre att göra prövning eller studera på heltid kurserna. Jag vet inte hur lång tid det tar att läsa kurserna eller om man måste betala någon summa. Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Azur,

    jag tror tyvärr att det kan bli mycket svårt och kan ske till och med omöjligt att hinna läsa eller göra prövningar.

    Fysik 2 och Matematik 4 är två kurser á 100 gymnasiala poäng/styck. På heltid skulle man läsa varje kurs på fem veckor. Så även om du skulle börja läsa idag, så hinner du inte för att det tar 10 veckor och det är kortare tid från idag till sista kompletteringsdatumet, som är 21 juni.... och så ska man också reservera minst en vecka för utfärdandet av betyget. Det är alltså för kort tid.

    Om du redan har kunskaper i kurserna, skulle det vara möjligt att få godkända betyg genom Prövningar. Dock är det samma sak här - ont om tid. Att hitta var man kan anmäla sig till prövningar nu i slutet av april - för att hinna få betyg innan sista kompletteringsdag - kanske är en omöjlighet. Och så är det också frågan - har du tillräckliga kunskaper? Se t.ex innehåll i Matematik 4, vad man måste kunna inom den kursen för att klara prövning med godkänt resultat: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-4

    Varje prövning kostar 500 kr. Undervisning på Komvux och på folkhögskolorna är gratis, men böcker (kurslitteratur) kan kosta, om man inte lyckas låna dem på biblioteket.

    Som sagt, det är bra att du vill studera och söker olika lösningar.

    Dock måste man också vara "ute i god tid". Att du nu, 2 månader innan sista kompletteringsdagen, söker möjlighet att läsa kurser som det tar 10 veckor att läsa på heltid - är att vara sent ute, tyvärr.

    Det är inte förbjudet att fråga runt var prövningar finns - men chansen att du hittar var du kan anmäla dig till prövning så att du hinner få betyg och hinna komplettera innan 21 juni - är Minimal. Att få godkänt betyg på prövningen är oftast svårare än att få godkänt betyg i slutet av en kurs. Vi rekommenderar i första hand läsa kurser, vilket man kan göra på komvux eller på en folkhögskola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Mikael SYV