Hejsan,

    du skriver inte om När du vill göra prövning. Vårens prövningar är antingen fulltecknade>> eller så är det i alla fall för sent att anmäla sig nu, mitt i maj. Till prövningstillfällen som sker från mitten på augusti och senare, kan det vara för tidigt att anmäla sig ännu. Exempelvis öppnar prövningsenheten i Göteborg anmälan till höstens prövningar från början på juli.

    Det är krångligt med att hitta var man kan göra prövning och hur och när man ska anmäla sig. Vi på fråga SYV beklagar detta. Vi har vid många tillfällen tagit upp frågan om att prövningar borde vara bättre organiserade; lättare att hitta info om - i stället för som nu, när man bör leta info på alla de olika hemsidorna, i varje kommun - och ibland finns inte info över huvudet taget; eller är svårtolkad information.

    När vill du göra prövning? Vi ska försöka hitta info och hjälpa dig. Men om du vill göra prövning för att komplettera din ansökan till högskola senast 21 juni 2017, då är det för sent. Jag är nästan helt säker på att du inte kommer att hinna.

    Bästa hälsningar

    ANNA