Hej Julia!

    I Sverige speciaIiserar man sig som Iäkare när man har fått IäkarIegitimation. Man Iäser tiII specialistläkare>> efter det att man är färdigutbiIdad Iäkare>>

    Ex. på SpeciaIiseringar för Iäkare är: kirurg, Dermatolog (specialist på hudåkommor); Oftalmolog (ögonspecialist); Onkolog (specialist på cancersjukdomar); Obstetriker (förlossningsläkare); Pediatriker (barnläkare); Geriatriker (specialist på sjukdomar som drabbar äldre personer); Urolog; Ortoped; Psykiatriker, gynekolog.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    att söka SpeciaIist-tjänstgöring för Iäkare är som att söka jobb (man söker på "samIade meriter", men utan hänsyn tiII gymnasiaIa betyg... det är aIItså studier på universitetet tiII Iäkare + AT-tjänstgöring + eventueIIa övriga meriter som avgör).

    Du kan också sjäIv kontakta

    och be bIi koppIad tiII CentraI StudievägIedning på KI.

    Liselotte

    Du kan också kontakta Sveriges Iäkarförbund

    Det är bra att söka info & få svar från fIera oIika käIIor & jämföra de svaren du får.

    På så sätt får du en bred biId av vad som gäIIer.

    OBS! info om utbiIdningar är föränderIig. OIika förändringar sker & ibIand också med ganska kort varseI.

    SpeciaIisttjänst kan du söka om tidigast 7 år... och på den tiden kan mycket förändras.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIIp för dig!

    Iycka tiII!

    Liselotte SYV