Ida
    Hej!

    Jag är intresserad av ledarskap, organisation och kompetensutveckling men också av hälsa.
    Därför tittade jag på personal och arbetslivsprogrammet men så började jag även titta på psykolog programmet.
    Vad har du för råd till mig i mitt val?
    Har man svårare att få jobb av utbildning 1 än 2?
    Vad skulle du tipsa mig om och att tänka?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ida,

    jag vill tipsa dig om att kika på Många olika yrken och Många olika utbildningar och att även Söka många olika alternativ till högskola; detta bl a pga att t.ex psykologprogrammet har oftast mycket höga krav både på betyg och på resultat av högskoleprovet; det är alltså mycket svårt att komma in på psykologprogrammet.
    Det är rätt så långa utbildningar vi pratar om här.. t.ex psykologprogrammet går på fem år, och du läser ännu inte på programmet... så - det är om minst 5 år som du ska söka jobb och vi vet inte hur arbetsmarknaden kommer att se ut; det finns prognoser men ingen vet om hur det faktiskt blir.

    Jag skulle råda dig att tänka på att fundera över - om du vill snarast möjligt och mer Garanterat få jobb? då är det kanske t o m så att det är Yrkeshögskola som ger bättre chans. YH-utbilndingar är kortare och mycket anpassade till den nuvarande arbetsmarknaden.
    Men psykolog blir man inte på en yrkeshögskola; man kan i Sverige bli Psykolog endast på psykologprogrammet på högskolenivå.
    Vet inte om det är av intresse för dig - men kika t.ex på >>YH-utbilndingar till med.sekreterare/vårdadministratör - det finns många över hela landet; några av dem - på distans.

    Sedan finns det också utbildning till Lönekonsult inom yrkeshögskola, ex. den här utb>>. Lönekonsulter arbetar också med personalfrågor och organisationsutveckling, utifrån lönsamhets-vinkeln, så att säga... men ändå. :)

    Om du idag inte har erfarenhet av att ha läst på högskola/universitet, kan du söka "någon" kurs för att testa hur det är att läsa på högskolenivå; det är rätt så stor skillnad mot andra typer av studier; man får ta väldigt stort ansvar och kan bli överrastad att först är det ingen som "kollar närvaro" och sedan ska man klara många och svåra tentor i slutet av terminen.

    • : Hej!
    • : Tack för ditt svar, ja jag hoppar psykolog för lång och höga antagningspoäng. Har du fler tips på YH utbildningar? Medicinsk sekreterare vill jag inte läsa. Lönekonsult är intressant men väldigt specifikt. Ska kolla på den.
    • Anna : Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se - och i februari ska man kunna se /förhoppningsvis..."""/ många fler YH utbildningar - för att de kommer att beviljas och "komma ut" då. Det som vi idag vet kommer att ha framtida starter inom YH finns, som sagt, att se på www.yhguiden.se
    • : Hej! Tack för resons! De nya utbildningarna som kommer är det några nya områden troligen?
    • : Jag är mer intresserad av organisationsutveckling, ledarskap, kompetensutveckling, rekrytering, skulle vilja det fanns en YH inom det :)..
    • Anna : Vi vet inte Vilka nya YH som blir beviljade. Det är väldigt många utbildningsanordnare som "slåss" om statliga anslag - för att få pengar till att kunna ge utbildningar. Hur länge pengarna räcker - kan inte vi veta... och därför måste vi vänta tills tidigast slutet på januari och se vilka nya yh som blir beviljade. Men det har tidigare inte funnits någon yh som ledde direkt till yrken som t.ex Personalvetare; och om det är det du vill bli - så är det nog PA-programmen på högskola/universitet som gäller.
    • : Det som är det svåra att det inte finns någon YH med liknande ämnen. Jag är nog egentligen mer än YH- person än högskola. Men det är få som tilltalar mig. Hade även kunnat tänka mig ett administration/receptions utbildning av olika slag inom juridik, ekonomi, rekrytering etc sånt som intresserar mig.
    • Anna : En Paralegal och en IP-paralegal är 2 yrken till vilka man utbildar sig på yrkeshögskola. Kika på utbildningar https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal-malmo och https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Nedan kan du se de populäraste just nu yrkeshögskoleutbildningar:

    Utbildningsinriktningar med flest sökande Sökande (Platser)
    1. Vårdadministratör/medicinsk sekreterare 6402 (1080)
    2. Tandsköterska 5723 (815)
    3. Redovisningsekonom 3898 (794)
    4. Löneadministratör 2797 (589)
    5. Lokförare 2100 (223)