Hanna
    Hej! Jag har med meritpoäng betyget 20.86 jag vill läsa Jurudikprogrammet hösten 2017 i Göteborg, tror inte betygen räcker för att komma in direkt men undrar hur höga chanserna är att komma in som reserv med det här betyget? Finns det någon statistik på det? Såg att gränsen var 21 i Göteborg HT2015 så det är ju inte så mycket mer än det jag har. Ser även ut som att antagningspoängen sjunker lite för varje år, stämmer det?

    Undrar även ifall det finns någon annan skola i Sverige jag kan komma in på med betyget 20.86.

    Tack så mycket på förhand!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Hanna!

    Urvalsgruppen BIex försvinner snart (används för sista gången vid antagning till vårterminen 2017) och vid antagning till höstterminen 2017 - söker alla de utan kompletteringar med slutbetyg och med examensbevis tillsammans i BI gruppen (för första gången).

    Vi har kontaktat Universitets- och högskolerådet med frågan om någon prognos har gjorts om hur "sammanslagningen" av BIex och BI grupper kommer att påverka Antagningsgränsen till högskoleutbildningar, och fick svar: Nej, ingen ananlys har gjorts (i alla falll inte någon som UHR känner till).

    De råd jag kan ge dig är att söka till alla de lärosäten som kommer att öppna antagning itll Juridikprogrammet till hösten 2017 och att även söka till Utvidgad juridisk Introduktionskurs, se information här >>> (som reglerna är idag, är kursen på distans och alla behöriga sökande kommer in; sedan gäller det att läsa på ordentligt för att vid slutprovet de 20 bästa resultat får plats på Juridikprogrmmet).

    Gör Högskoleprovet så många ggr du hinner (det är högsta giltiga HP resultat som gäller).

    Samtidigt som du söker till högsola, kan du (helt oberoende av det) söka till yrkeshögskola: utbildning till Paralegal som finns på yrkeshögskola. Om du läser till Paralegal, får du en hel del juridiska kunskaper, som kommer att göra det lättare att klara Utvidgad kurs bland de 20 bästa i klassen - och komma in på Juristprogrammet "på så sätt"... Det kanske är en omväg (tar längre tid) men du får djupare kunskaper inom juridik och förståelse för de juridiska assistenternas kompetens och villkor som du senare, som jurist, kommer att samarbeta med - om du genomgår hela eller första delen av utbildning till Paralegal (om du kommer in på en annan utbildning, t.ex Juristprogrammet - kan du byta från YH Paralegal till en högskoleutbildning).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte