Lina
    Hej! Jag förstår inte riktigt hur man räknar ihop sitt meritvärde när man har meritpoäng. Räknas det in i värdet eller ej? Om vi säger att jag har ca 15 i värde exklusive meritpoängen, hur påverkar då mina meritpoäng mitt värde? Höjer det mitt värde på något sätt? & hur mycket?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    rätt bra sammanfattning finns på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Läs gärna sammanfattningen på länken ovan.

    Exempel: en elev får alla C betyg på gymnasiet; Jämförelsetal /snitt-betyget/ blir 15.0. Om av de betygen som finns i examensbeviset finns även betyget eng 7, blir då Meritvärde 16.0 /15.0 + 1.0/.
    Om man även har godkänt betyg i Moderna språk 3; plussar man på 0.5 till och för godkänt betyg i Moderna språk 4 plussar man på 1.0 till.

    Maximalt antal meritpoäng är 2.5 och uppnår man max - blir meritvärde i exemplet ovan 17.5.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte