Gäst
    Om en elev har läst 2700 p + gy.arb (2800p) och tre 100-poängskurser är markerade med U. Vilka kurser ska jag räkna med när jag kollar meritvärdet?
    Och sedan om eleven har läst upp till Ma 4 och det krävs grundläggande för behörigheten räknar man 0,5 meritpoäng för tre mattekurser då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    I Examensbevis från gymnasiet måste det ingå minst 2500 poäng och i Examensbevis från Komvux - räcker det med 2400 poäng. De överstigande poängen/kurser markeras med U, vilket står för "utökad kurs".

    Alla betyg i alla kurser som inte är markerade med "U", förutom gymnasiearbete - räknas in i elevens jämförelsetal.

    Sedan räknas av de U-kurserna de kurser som krävs för behörighet till just den utbildning som man söker på högskola + de kurser som ger meritpoäng.

    I ditt exempel - i fall eleven läste t o m Matematik 4 och har godkända betyg i Matematik 2, 3 och 4 - räknar man med 1,5 meritpoäng inom matte.

    Undrar om eleven har ännu fler meritpoäng? Max i merit är 2,5. En bra sammanfattning om meritpoängen finns på den här sidanwww.gymnasieguiden.se

    Det skulle vara bäst om jag kunde se hur Examensbeviset ser ut... men du får gärna återkomma i fall något är oklart.

    Vi kan ett exempel - Matte 3 och 4 är markerade med "U" i elevens examensbevis, säger vi.

    I så fall räknas betygen i Matte 3 och 4 med i elevens jämförelsetal och sedan plussar man på 1,5 i merit för matte. Vi säger att eleven inte har några fler meritpoäng.

    Jämförelsetal + Meritpoängen = Meritvärde

    Återkom gärna om något är oklart.

    Räknehjälp finns på den här sidan.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    P.S: skriv gärna upp alla kurser med tillhörande betyg + vilka av kurser som är markerade med "U" samt vilken behörighet som krävs för just den högskoleutbildning som personen söker till, så ska jag hjälpa dig att räkna ut Meritvärde.