Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Vi använder Räknehjälp som finns på Antagning.se>>

    Antagning.se är Universitets- och högskoerådets hemsida och det är de bedömningen som Antagning.se gör "på dina betyg" som GÄLLER, oavsett vad någon annan säger eller beräknar.

    För dig med gymnasieexamen /Examensbevis/ - se här>>

    Annars så är det ganska lätt att "uppskatta" med huvudräkning också...

    Gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetal.

    Utökade kurser räknas in bara i två fall - om de krävs för behörighet elller om de ger meritpoäng.

    Oftast läser inte elever utökade kurser (det är ett undantag om man läser utökat). I så fall räknar man in alla kurser, förutom Gymnasieatbete. Har man alla C betyg har man 15.0 i jämförelsetal. Har man alla B betyg har man 17.5 i jämförelsetal. Har man hälften E och hälften C betyg, har man 12.5 i jämförelsetal.

    Sedan lägger man till om man har några Meritpoäng>>

    Hälsningar

    Mikael SYV