Aram
    Hej! Jag går första året på gymnasiet med ekonomi som inriktning men senaste månaderna har mina framtidsplaner skiftat en hel del. Jag tror att jag vill läsa till läkare, men jag kommer ju i så fall få läsa ett basår efter studenten för att få den behörighet som krävs till läkarprogrammet.

    Det jag undrar bara är, lite svårt att förklara men, får man betyg på de kurser man läser under basåret? Jag är bara djupt tveksam över om jag borde lägga krutet på höga gymnasiebetyg (d.v.s 22.5) och komma in på det sättet, eller om jag bör sikta på bra resultat på högskoleprovet. Jag tror och är väldigt säker på att jag fixar att få A i alla ämnen på de ämnen vi kommer läsa under de kommande två-och-ett-halvt-åren på ekonomilinjen, men att få A i de naturvetenskapliga ämnena under basåret är jag mindre säker på!

    Så, basårsbetygen, räknas de in i gymnasiebetygen eller gäller gymnasiebetygen oavsett vilka kurser man läst?

    Tacksam för svar och råd.
    • : Hej! Är ingen SYV men ska försöka svara på din fråga :) ! Basåret ger dig endast behörighet, och påverkar därmed inte dina betyg. Så att satsa på gymnasiebetygen är en bra idé. Jag skulle rekommendera dig att göra högskoleprovet, för att "maxa" dina chanser att komma in. Då kan ju du konkurrera i både "betygsgruppen" och "högskoleprovs-gruppen" :) . MVH, Brendan
    • Anna : Mycket bra kommentar, Brendan. Jag håller helt med! ANNA

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Brendan svarade rätt i sin kommentar. Så som reglerna ser ut idag, så påverkar inte de betyg man får under basåret - meritvärde. Om de reglerna består ... så kommer du ha samma meritvärde efter basåret som du har efter gymnasiet. Det är därför bra att ha så höga betyg som möjligt på gymnasiet.

    Att göra högskoleprovet är mycket bra. Det ger flera fördelar. För det första så deltar du i Hp-urvalsgruppen; för det andra - kan du söke via PIL, alternativt urval på Karolinska institutet. Sedan tittar man på högskoleprovsresultat om flera sökande konkurrerar om "sista utbildningsplatsen" i Betygsgruppen. Och om du inte har gjort HP och de andra som konkurrerar om platsen, har gjort HP, då får inte du platsen. Så, det finns flera olika fördelar i att ha gjort Högskoleprovet.

    Mina råd är att du både satsar på höga betyg på gymnasiet och att du gör högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA