Jessica
    Hej!
    Jag håller på att plugga upp mina betyg från gymnasiet. Jag läste italienska 1,2 och 3 då och nu 2 år senare ska jag läsa italienska 4. Det är inget behörighetskrav utan jag ska läsa den kursen för att den ger mig 0,5 meritpoäng.
    Min studievägledare kunde inte svara på om betyget räknas med i mina poäng efter kursens slut eller om jag endast får meritpoängen (oavsett betyg).

    Det jag undrar är alltså om det spelar någon roll om jag får E eller A på den här kursen. Kursen börjar om några dagar och jag skulle verkligen behöva veta hur högt jag måste lägga ribban.

    Hoppas ni förstår min fråga och kan ge mig svar på detta!

    Med vänlig hälsning
    Jessica

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej J,

    om du har Examensbevis från gymnasiet, dvs du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare - då >>Räknas meritpoängskurser med i ditt jämförelsetal. Du "vinner" alltså på att ha så högt betyg som möjligt.

    Om du har ett SLUTBETYG, gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare eller läser på Komvux mot ett Slutbetyg, vilket är (på Undantag) är möjligt att göra till 1 juli 2020 - då räknas inte kurser som ger meritpoäng in i jämförelsetal, de ger i så fall endast just "meritpoäng".

    Svar på din fråga beror, alltså, helt på om du har Examensbevis eller Slutbetyg som dokument som ger dig Grundläggande behörighet.

    Mvh

    SYV :)

    • : Kämpat med att få svar på denna fråga hela veckan. Stort tack för hjälpen!!
    • Julia : Jag ser att din fråga blev besvarat inom en timme. Du borde inte ha väntat i en vecka på att få svar...;) lycka till! Och trevlig helg!