Elin
    Hej! Det är så att jag jag sökt in att plugga naturkunskap 2 på komvux i höst då en av dem linjerna jag kan tänka mig gå behöver den, det jag undrar är om jag kommer hamna i BII oavsett vilken utbildning jag söker eller om den kursen bara räknas med om den behövs för särskild behörighet? Vet ju att man hamnar i en mindre prioriterad urvalsgrupp när man läst på komvux så då är frågan om det är värt det ifall jag väljer den linjen där kursen inte behövs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    Nk2 kurs betyg kommer att räknas med ENDAST OM JUST DEN KURSEN KRÄVS FÖR SÄRSKILD BEHÖRIGHET. Och till de utbildningar där Nk2 krävs, prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen och meritvärde som du konkurrerar med inkluderar betyg i Nk2.
    Men om du söker andra utbildnignar, till vilka Nk2 ej krävs blir det som om du inte läste Nk2 på Komvux över huvudet taget. Du prövas i BI, direktgruppen och Nk2 betyget räknas inte med.
    Man kan med mera studier ej försämra sina chanser, bara förbättra eller så spelar det ingen roll. Det är aldrig till nackdel att ha läst mer och ha fått betyg i flera kurser!

    Bästa hälsningar

    ANNA