Christer
    Hej! För att göra en historia kort, har jag under det gångna året läst in hela sista året från gymnasiet på Komvux i Växjö. Jag skulle i dag låta begära ut mitt SLUTBETYG (inte Gymnasieexamen, då jag har en blandning av gamla och nya betyg). Helt plötsligt sa dock min studievägledare att Gymnasiearbetet som jag bland annat har läst detta år, INTE kan tillgodoräknas bland mina 2350 poäng. Jag har alltså, inkluderat Gymnasiearbetet på 100 poäng, nu totalt skrapat ihop 2350 poäng. Trodde jag.. ? Vad är det egentligen som gäller? Det är nämligen ingen ansvarig studievägledare som har ifrågasatt mig när jag sade att jag önskar att läsa Gymnasiearbetet, för att på så vis söka in till högskola eller universitet. Jag ska för övrigt söka in till Trafikflyghögskolan som har absolut sista ansökningsdag nu på söndag den 30 sept, varför tiden verkligen inte är på min sida. Jag hade blivit superglad ifall ni kunde besvara mig så snart ni kan!! Tusen tack! Mvh, Christer
    • Anna : gymnasiearbete /GA/ får inte ingå i ett Slutbetyg. Jag skriver förklaring om varför det är så i ett separat Svar.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christer,
    Om det är den här utbildningen du vill söka till så är det en Yrkeshögskoleutbildning och yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även Obehöriga.

    Ang. få ut ditt Slutbetyg - så borde du på förhand (långt tidigare) ha gjort en skriftlig Planering mot Slutbetyg tillsammans med syv på komvux och sparat en kopia undertecknad av syv-en... vad som sägs är svårt att bevisa.. missuppfattningar äger också - tyvärr - ofta rum.
    Slutbetyg får man på undantag. Det är rektor på komvux som beslutar om att bevilja det Undantaget. "bara för att" man har några "gamla" betyg, får man inte per automatik rätt att få ut Slutbetyg.  Standard är gymnasieexamen/examensbevis. för att rektor på komvux ska kunna bevilja ett Undantag och låta läsa mot ett Slutbetyg måste du ha några betyg som "inte kan omvandlas till nya kurser eller vars omvandling innebär en nackdel för dig".... och det är en tolkningsfråga... vad som innebär en "nackdel"... så rektor kan trots att du har många "gamla" betyg ändå besluta att inte bevilja ett undantag och då måste du läsa mot Examensbevis. I examensbeviset är GA, gymnasiearbete - en obligatorisk kurs och man kan inte ta in F i GA in i exambevis, utan det måste vara E, dvs godkänt betyg.

    Det som gäller för Slutbetyg under "övergångsperioden" som nu är förlängd till 1 juli 2020 - framgår av Förordning-20111108-om-vuxenutbildning. Bestämmelserna måste tolkas och det är rektor på komvux som har tolkningsföreträde. På ren svenska - är det upp till rektor på komvux att besluta om undantag kan beviljas och i mångt och mycket - även vilka kurser som får ingå i ett Slutbetyg.

    • : Hej Julia,
    • : Stoet tack för ditt snabba och utförliga svar. Ja, det är precis den utbildningen jag söker. Jag har för övrigt gjort en mycket noggrann planering med, dessvärre, ett par olika studievägledare av olika anledningar (pappaledighet osv). Dvs många kockar inblandade. Frågan är dock huruvida Gymnasiearbetet kan tillgodoräknas eller ej? Jag har redan fått ett godkänt från rektorn att ta med mina övriga gamla betyg, alltså de jag fick godkänt i runt år 2005. Vet du ifall Gymnasiearbetet kan tillgodoräknas eller ej? Det är den slutgiltiga frågan som gör att allt detta års slit nu helt prlötsligt står på spel. Mvh Christer
    • Julia : Jag har även utökat mitt tidigare svar till dig.
    • : Tack Julia. Jag läste igenom länken du skickade, men jag hittar inget tydligt svar på huruvida Gymnasiearbetet kan få lov att tillgodoräknas som ett av alla lästa 2350 poäng mot ett Slutbetyg.
    • : Jag förstår som sagt mycket väl att det inte räknas in som meritpoäng likt de övriga ämnena, MEN kan det räknas in bland de totala 2350 poängen man läser? Jag hoppas du förstår vad jag menar. Detta bör inte vara en fråga som är upp till en rektor att bestämmas utan bör handla om ert ja eller nej. I regel alltså.
    • Julia : Precis som du själv skriver i din kommentar, framgår det inte tydligt om Gymnasiearbete får eller inte får ingå i ett Slutbetyg... vi ställer frågan till Skolverket och återkommer när vi får svar (Om vi får svar...) - jag kan mycket väl tänka mig att svaret blir att "det är upp till rektor att tolka bestämmelserna" för att det är "rektor som är ytterst ansvarig" och då blir det i praktiken - vad rektor på din komvux säger, det är det som gäller.
    • Julia : Det är annars, enligt min åsikt, icke-fördelaktigt för dig att ha GA i slutbetyget... detta för att det går inte få högre betyg än E i GA. Och skulle du läsa en annan kurs och fått högre betyg - kanske t o m A betyg - skulle du i så fall få höjning med ca + 0.4 i meritvärde. Ang. ansöka till yrkeshögskola så kan de som sagt, göra undantag och ej kräva Slutbetyg /eller examensbevis/ - inom yrkeshögskola gäller "sammantagen bedömning". Dock kan en enskild yh-anordnare införa sina "lokala bestämmelser" och urvals-principer, vilket görs vid stort antal sökande per utbildningsplats.
    • : Okej, det ska bli intressant att höra vad Skolverket säger då, ifall du får svar. Jag ska försöka att prata med rektorn i morgon gällande huruvida Gymnasiearbetet kan räknas in eller ej, och återkommer även jag med svar när jag vet. Tack för din vänliga input fram till nu.
    • Julia : Du kan själv ringa till Skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00. Det kan vara lång tel.kö ... Mail-svar från Skolverket kan komma om 2-3 veckor (för de får många mail...).
    • : Okej, tack för den informationen Julia. Då testar jag att ringa dem!
    • Julia : Du kan också fråga de utbildningsansvariga på den yrkeshögskoleutb. du vill söka - om de accepterar att du har en lång lista på godkända kurser men som inte är sammansatta i ett Slutbetyg. Och att du läser i så fall - senare - en 100 p.kurs eller gör en prövning och försöker få högre betyg än E, och tar den "nya kursen" i ditt Slutbetyg. Detta för att Slutbetyget för du "för livet" och du kan senare behöva högre meritvärde för att komma in på någon utbildning. Du "låser" annars dina kurser i ditt slutbetyg och det är omöjligt att få högre betyg i Gymnasiearbete än E /för skalan går endast till E.../. Att "byta ut" kurser från ett slutbetyg kommer du senare inte kunna göra; utan du måste "dras" med de kurserna "livet ut". Och har man Slutbetyg får man inte ansöka om att få ut Examensbevis /gymnasieexamen/ - på så sätt blir du "fast" med de kurser du får in i ditt slutbetyg. Tiden att få ut ett slutbetyg är t om 1 juli 2020; så ännu finns det rätt gott om tid. Mitt råd är därför att försöka få högre betyg in i ditt Slutbetyg och inte ta ut Slutbetyg snarast möjligt... Men samråd gärna även med SYV på komvux.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det går inte ta med gymnasiearbetet i ett slutbetyg eftersom punkt 4 i övergångsbestämmelserna definierar att endast betyg på kurser enligt ämnesplaner får ingå. Gymnasiearbetet är inte "en kurs enligt ämnesplan".

    Hänvisning:
    Övergångsbestämmelser, längst bak/ner i förordning om vuxenutbildning (2011:1108).

    Länk:
    Skollagen och förordningar: skolverket.se/regler-och-ansvar/skollagen-och-forordningar >>

    • : Hej Anna. Tack ska du ha för förtydligandet. Denna information fick jag aldrig veta när jag föreslog att gymnasiearbetet kanske hade varit bra att läsa för att slutföra mitt SLUTBETYG, inte gymnasieexamen. Att jag ville läsa mot ett slutbetyg, då jag skulle komma att blanda både gamla och nya kurser, var på förhand känt av min studievägledare. Ändock kunde jag söka kursen, detta trots att jag på förhand inte skulle komma att ha någon nytta av den alls, mer än ren och skär kunskap för min egen del. Til syvende och sist ligger självklart ett viss egenansvar på eleven själv, men studievägledare är och skall vara proffs på det dem gör, varför detta kom som ett dråpslag när jag fick reda på fakta. Mvh Christer
    • Anna :

      Exakt vad som hände (varför du fick fel info - från den syv-en du pratade med förut) kan inte vi på fråga syv svara på. vi kan endast uppge vad som gäller. Mer kunskap är bra att ha. Synd att du inte kan använda de 100 poängen - in i ditt slubetyg.
      Vi rekommenderar alltid att göra en skriftlig PLANERING MOT ETT SLUTBETYG eller mot Examensbevis där det tydligt framgår vad som ska ingå och att syv-en godkänner den planeringen och "skriver under" och den studerande sparar en kopia.
      I så fall kan man sedan "kräva sin rätt" - men kursen kan ju ändå inte ingå, så den kommer inte att ingå.. så vad kan man få för kompensation från komvux i efterhand - vet jag faktiskt inte...
      Men när man gör en officiell planering då blir SYV-en tvungen att dubbel-kolla /för hen törs ju inte officiellt godkänna ngt. som hen inte är säker på/.
      ... Det hela kompliceras också med att reglerna ändras ibland... och ibland med mycket kort varsel. Egentligen borde SYV-en på komvux ha "koll" på alla som läser mot slutbetyg och mot examensbevis och vid regel-ändringar kalla dem till samtal (eller i alla fall ringa dem) och göra ändringar i planeringen eller en ny planering... men i praktiken finns det för lite tid, engagemang och/eller resurser ... suck. :(

    • : Jag förstår vad du menar. Min poäng nu var bara att informera om vad som gick snett. Och ja, jag gjorde en skriftlig planering tillsammans med min syv till punkt och pricka. Någon slags ”kompensation” finns ju dessvärre inte på kartan, då de ju enbart kan beklaga sig. Ifall skollagen säger på ett visst sätt, är det jag som elev som får ta smällen. En syv kan enbart beklaga sig, och i värsta fall få en tillsägelse. Jag som elev vill ju bara ha mitt betyg kan man ju säga. Samma syv, som för övrigt inte jobbar kvar, lät också skriva in Idrott och hälsa B som 100 poäng i min planering mot ett slutbetyg, och alltså inte de 50 poäng som kursen faktiskt är. Ännu en gång borde jag som elev också varit uppmärksam, men det vilar ju trots allt ett mycket stort ansvar hos den som är den ledande syven. Mam anförtror sig ju till denne, inte sant? Nu kan jag hur som helst enbart hpppas på det bästa med hänsyn till mina ansökningar som istället tvingas att kompletteras med reell kompetens. Många saker kan gå fel dessvärre.
    • Anna : Japp! Lycka till! Fråga syv håller tummarna för dig!
    • : Tack Anna och resten av syvarna!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer