Yunis
    Jag är en IB elev och undrade lite om hur min betyg kommer att räknas. Jag har 7 ämne dvs 6 i Diploma och Kemi som certifikat. Jag kommer att söka för ett utbildning som har Kemi som en behörighet. Ska betyg på kemi räknas med i min meritvärde eller går det bra att slappna av lite och fokusera mer på ämnen som tillhör till Diploma? Alla hjälp och råd uppskattas mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yunis, det är Antagning.se som kommer att räkna och få fram ditt Meritvärde med vilket du konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar, om du ska söka till högskola eller universitet i Sverige.

    Det är därför, oavsett vad någon annan säger, Antagning.se som bestämmer. Läs vad Antagning.se skriver på sin hemsida - www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/ och vid frågor är det bäst att vända sig till Antagning.se direkt och få svar från dem.

    Detta pga oavsett vad jag eller någon annan säger så blir det ändå så som Antagning.se bestämmer.

    Tips: fråga SYV på din utbildning, IB-programmet. SYV-en som jobbar på IB-programmet borde vara mycket bra insatt i hur Antagning.se besömer betyg för IB-elever; hen får liknande frågor hela tiden, skulle jag tro. Men det är ändå Antagning.se som bestämmer, inte vi på Fråga SYV eller SYV på din skola. :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA