Stefan Bäcklund
    Hej!

    Jo, det är så att jag är 26 år och gick ut gymnasiet 2009. Jag har varit i kontakt med er förut och vi kom fram till att det fattades 750 p, men att man fick ha 10% IG. Ni nämnde då också att betyg blev för gamla 7 eller 8 år efter gymnasiet? Betyder det att man då att man måste läsa upp alla gymnasie poängen, att inget av de godkända poängen man hade räknas?!

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,

    det är ganska så komplicerade regler och många små "detaljer" spelar stor roll - t.ex är det mycket viktigt att veta om du har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument?lll

    Allmänt gäller: betyg i enskilda kurser gäller framöver....

    Men om du vill sätta ihop kurser till t.ex Slutbetyg eller till Examensbevis /och ett av de dokumenten behöver du för att bekräfta att du har Grundläggande behörighet/, då kommer det in olika begränsningar - t.ex vissa kurser får ej ingå i Slutbetyg... och kurser för ej bli för gamla, men rektor kan i vissa fall göra Undantag.

    På vissa punkter är reglerna mycket strikta men på andra punkter finns det olika lösningar eller kan man få igenom ett undantag.

    Det bästa är om du tar dina betyg till SYV på komvux och ni går igenom det du har nu och vad ditt mål är  - och hur vägen dit kan på olika sätt se ut för din del.

    Om du idag har Slutbetyg, men den ger inte Grundläggande behörighet /och det ger inte det, om det fattas 750 poäng, som du skriver i din fråga/ - måste du uppnå Grundläggande behörighet innan 1 jan2017. Om du inte gör det, måste du i så fall senare även få godkända betyg i Svenska 3 /gammal kurs Svenska C/ och i Engelska 6 /gammal kurs Engelska B/. Det är så som reglerna ser ut idag, men de kan också ändras.

    T.ex "deadline" för att få ut eller komplettera Slutbetyget har flyttats fram förut. Den nya, senaste "deadline" är 1 jan2017. Nu tror inte vi att den kommer att flyttas framåt... men det trodde man inte heller innan f d "deadline", men den blev framflyttad i absolut sista stund (ingen visste om det på förhand).

    Att vissa kurser får eIIer inte får ingå i vissa utbiIdningsdokuemnt ändras också och ibIand fram-och-tiIIbaka. Exempel är kurs Idrott och hälsa 1 (gammal kurs Idrott och hälsa A) - den fick ingå, och sedan inte. och sedan fick ingå igen... och under hösten förra året blev det ändrat 3 gånger - så Slutbetyg utfärdade "nästa dag" fick inte ta med den kursen, men en vecka senare - så fick man ta in den igen, men det gick inte att "backa", utan om man fick ut sitt Slutbetyg utan den kursen förra vecka, kan man inte göra om det... Det är ett extremt exempel på hur reglerna om utbildningsdokument kan "slå" till - och ibland kan man ha tur (eller tyvärr otur). Man får förhålla sig till de reglerna som gäller just "idag", för imorgon kan det komma ett nytt beslut - och nya regler kan träda i kraft. Ofta vet man inte om det på förhand.

    Grundfrågan är - vad är ditt måI? Om du vill bli behörig till högskola, måste du uppnå Grundläggande behörighet. Hur just du kan uppnå den, utifrån de reglerna som gäller "för dagen", är det bäst att diskutera med SYV på komvux, som ser dina betyg och kan ställa alla de rätta frågorna.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    • Stefan Bäcklund : Tack för utförligt svar!
    • Stefan Bäcklund : Jag tror att jag har ett Slutbetyg, men som sagt inte godkänt. Målet är att läsa på universitetet/högskola. Först tänkte jag läsa mor ett Slutbetyg, men av olika anledningar har studierba inte gått som planerat. Det vekar som att jag blir tvungen att läsa mor ett examensbevis. Men du skrev att efter 1 januari 2017 är vissa kurser obligatoriska? Jag har godkänt i svenska a, b och c. Engelska a, b, c. Samhälle a, b. I religion o.s.v. I dem 75å poängen som fattas har jag räknat med Specialidrott, estetiska och andra kurser som inte är giltiga. Men även om jag läser mot ett examensbevis så måste jag ändå vara klar innan 1 januari 2017? Och om jag inte är det så räknas inte mina nuvarande poäng eller så måste jag läsa in specifika kurser, såsom eng abc, svensk abc o.s.v. Men som jag skrev tidigare, dem ämnen har jag redan. Frågan jag försöker att formulera: Om jag läser mot ett Examensbevis, så måste jag vara klar till januari med IG poängen. Är jag inte det så räknas inte mina godkända poäng som jag har nu + att när jag väl läser om alla gymnasiekurser så måste vissa ämnen ingå? Tack för svar!
    • Mikael : Om du har just SLUTBETYG, och inte Samlat betygsdokument (se vad du ha fått) - kan du bara Komplettera med Nya kurser. Du som har godkända betyg svenska C och engelska B, lider inte av att behöva läsa dem, för att du redan har godkänt betyg i dem. Just i den situationen som du beskriver, om du verkligen har SLUTBETYG, så blir det inte så stor skiIInad för dig innan & efter 1 jan2017.
    • Stefan Bäcklund : Hej, tack för svar!
    • Stefan Bäcklund : Jag har kollat på mina betyg och det står att det är ett slutbetyg. Men då vet jag, tack för mig!
    Läs alla kommentarer