William
    Hej på er!

    Det är så att jag har kursen Spanska 4 som utökad kurs i min studieplan. Det jag undrar är om betyget i denna kurs kommer att räknas med i mitt snitt. Enligt det jag läst på nätet så räknas kursen endast om kursen ger meritpoäng. Detta verkar vara ett ambivalent påstående. Räknas kursen om det är en meritgivande kurs i allmänhet, vilket Spanska 4 är, eller räknas den om den ger personen i fråga meritpoäng? Ha i åtanke att jag redan har full merit och att kursen då inte ger mig några meritpoäng.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej William, du får gärna läsa svar på en liknande fråga - på www.fragasyv.se/fragor/vilka-meritpoaengskurser-raeknas-in-i-jaemftalet-om-jag-har-mer-aen-2-5

    om jag förstår det rätt, så som du beskriver din situation - har du redan max i merit, även utan U-kurs. Och då är det så att i fall ditt betyg i U-kursen är högre än snittet, då höjer det betyget ditt totala meritvärde och i så fall räknad det betyget i ditt jämförelsetal.

    Men om betyget inte påverkar ditt meritvärde eller skulle sänka det, då kommer inte betyget i din U-kurs att räknas in.

    Det är i alla fall så som betygsexperter från UHR, Universitets- och högskolerådet svarar när man ställer den frågan.

    Hälsningar

    L. :)