Tilda
    Hej! Jag undrar om studiemedlet man får när man går ett basår tas från de år man får pengar för studier efter gymnasiet, eller om det räknas till gymnasiet? Jag har för mig att man får studiemedel/lån i 6 år (eller något liknande) efter gymnasiet, räknas då basåret till det eller inte? Har läst lite olika om det här, men jag tror nog att ni vet bäst.

    Tack för svar!! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som regel tas studiemedel vid högskolestudier från "högskoleveckor" (eller som man ofta säger "av högskolepotten") men för studier på ett basår gör CSNett undantag och Studiemedel tas från "gymnasiepotten", dvs inte från de 240 veckor som man har på högskolenivå.

    • : Då förstår jag precis, tack så mycket för det bra svaret!! :)
    • : Föresten, får man lika mycket pengar som när man går på gymnasiet eller får man mer? (alltså typ 1050 kr eller vad det nu är) :)
    • Milla : Studiemedlet består av Bidragsdel som är ca3000kr/månad för heltidsstudier. Sedan kan man låna upp till ca 5000kr/månad om man vill. Läs på www.csn.se
    • : Okej, tack!! :)
    Läs alla kommentarer