Sofiasofiasofia

    Jag sitter i sista stund och försöker bestämma mig vilken rangordning. Alltså hjälp! Dessa har jag fastnat för men sen är det några andra grejer som gör att jag tvekar. Men först till vad som är viktigt för mig: - bra framtidsutsikt - flexibla arbetsmöjligheter (att KUNNA arbeta hemifrån om man villhöver) - bra möjlighet att läsa vidare - bra blandning av att möta människor (alltså typ kunder) men ha en distans och ej skapa djup relation Sen vore de ett plus att med den högskoleutbildning jag tar kunna bli behörig till psykoterapeut om jag vill det utan att behöva läsa 3 år till. Inte för jag vill bli psykoterapeut men vill gärna ha all möjlig flexibilitet att komma in. Om inget av ovan är lovande för detta så ge mig ett exempel på en riktig framtidsutbildning som öppnar upp för vidareutbildningar och behörighet till andra utbildningar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vad jag vet, så kan varken sig receptarie eller biolog vidareutbilda sig till psykoterapeut. I alla fall skulle det inte gå i Sverige, med de gällande reglerna... Se gärna stycke Utbildning på framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Vad gäller framtidsutsikter, om valet står mellan  receptarie eller biolog, skulle jag välja att bli en  receptarie; detta för att kunna börja jobb direkt efter 3-årig utbildning; för att det är ganska svårt (finns få exempel) att få jobb som biolog med endast en 3-årig utbildning (många "tvingas" läsa vidare på masterprogrammet "bara för att" de inte hittar ngt jobb med kandidatexamen som biolog). Och med masterexamen garanteras ju inte heller att man får jobb just inom biologi...
    Vad gäller kunna jobba på distans om man "villhöver" så har jag svårt att föreställa mig på vilka arbetsplatser som  receptarie och biologer skulle kunna jobba hemifrån (på distans)... jag har kanske fel, och i framtiden kan det ju också ändras... Vad "bra möjlighet att läsa vidare" betyder kan man ha olika åsikter om; att utbildningarna finns är en sak men sedan ska man ju också lyckas komma in på dem och det kommer bero på vilka meriter du skaffar dig (t.ex görs antagning till utbildningar på avancerad nivå, bland annat till masterprogrammen, på det totala antalet godkända högskolepoäng, man ska alltså ha läst så mycket som möjligt på universitetsnivå med godkänt resultat; hen med flest hp kommer in först, och här spelar det ingen roll vilken grundutbildning du valde om båda de är 3-åriga; på en 3-årig utbildning får du ihop 180 högskolepoäng, oavsett utbildningens innehåll).

    Studie- och yrkesvägledare