S
    Vad krävs för att utbilda sig till forensiker; vilken relevant utbilding ska sökas? Räcker det med att ha studerat till biomedicinsk analytiker?
    Om man har gått en utbildning som är biomedicinsk analytiker; vad krävs för vidareutbildning för att bli forensiker inom biologi, kemí..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    är det det här yrket som du är intresserad av?

    Den info vi har fårr är att det är hård konkurrens om jobbet och att de väljer en person som har högst spetskompetens inom just det område där behover finns att anställa. Exempel: om en forensiker specialist inom Kemiområde går i pension, då söker de en ersättare som kan just det som den personen som går i pension nu, hade.

    Dvs det är extremt svårt att säga inom vilket område som du behöver skaffa dig spetskompetens för att ha störst chans att få jobb som Förensiker.

    Jag ska samråda med kollegorna och med en sakkunnig och vi återkommer om vi känner att vi kan ge ett bättre svar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    BMA>>> - är definitivt en bra Grundutbildning, men jag tror inte det räcker. Vidareutbildning på avancerad nivå kommer troligtvis krävas också.

    • : Det är det yrket jag är intresserad av. Angående s.k spetsutbildning: Om nu BMA i sig är tre år - hur många år skulle det krävas, extra, för att ha spetsutbildning inom området; kemi och / eller medicin
    • : Tack för svar.
    • Anna : Efter BMA kan du söka Masterprogram, som är 2 år. Med masterexamen är du på god väg. Inga garantier finns, men med master i kemi, har du en chans att få anställning som forensiker. Det är i alla fall den info som vi har fått när vi ställde frågan till den sakkunnige.