sara
    hej !
    jag fick inte en plats på ett gymnasium och gjorde ett sent ansökan men den lägsta reservplatsen jag har är 14 och jag tror inte att jag kommer kunna komma in nån stans, eller har jag en chans ?
    jag har sökt ekonomi och samprogramen på flera olika gymnasieskolor.
    en annan fråga är om jag nu kan göra ett nytt sent ansökan och söka till ett yrkesprogram så som vård och omsorg eller handelsprogramet och då sedan byta till ekonomiprogramet ?
    eller måste jag vänta till nästa år och söka igen på nytt ?
    jag slutade med 170 p kommer jag behålla mina betyg och söka med de till nästa år, och då om jag söker nästa år kommer jag då att söka som reserv eller hur fumkar det?

    jag uppskattar värkligen det om ni svarar, jag behöver svar så snabbt som möjligt
    tack
    • Julia : Jag skriver svar till dig nu!
    • Julia : Jag har nu postat svar + Utökat svar till dig och hoppas att det blir till hjälp för dig! Återkom gärna om du har fler frågor!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Om du söker nästa år - dvs till hösten 2017, söker du med dina 170 betygspoäng som du har tjänat in på grundskolan (detta oavsett om du läser på gymnasiet läsåret 2016-17 eller ej).

    ***

    Svar på frågan om att byta från Vård- och omsorg>> till Ekonomiprogrammet>>: det blir mycket svårt, i princip går det inte. Detta pga att det är stor skillnad på de två programmen.

    Däremot Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet är ganska lika och det går ofta att byta från EK till SA eller tvärtom.

    OBS! du kan även på yrkesprogrammen uppnå behörighet till högskola/universitet. Det är varje elevs rättighet att läsa kurser som ger Grundläggande behörighet till högskola - på alla program, inklusive de yrkesprogrammen.

    Personligen tycker jag att det är en stor fördel att lära sig ett yrke. Då kan man stå på egna ben direkt efter gymnasiet. Går man på ett yrkesprogram, går man en mycket bred utbildning för valmöjligheterna är många:

    - börja jobba direkt efter gymnasiet

    - söka till högskola

    - söka till yrkeshögskola>>

    Om man efter gymnasiet läser vidare, kan man alltid jobba extra (sommarjobb eller extrajobb) om man har lärt sig ett yrke. Har man inget yrke, är det svårt att få jobb, även sommarjobb eller extrajobb - för att alla som inte har ngt. yrke konkurrerar om de jobbmöjligheter som inte är så många inom t.ex telefonförsäljning, enklare administration, städ/lokalvård.

    Det finns, alltså, stora fördelar i att läsa på yrkesprogram. Om man läser som Lärling>>, har man dessutom rätt till Lärlingsersättning (1000 kr extra i månaden, utöver studiehjälp från CSN, med det "dubblar" man sin inkomst under gymnasietiden).

    Mitt råd till dig är att du tittar närmare på de yrkesprogrammen som finns, 12 stycken - bläddra längre ner på http://www.gymnasieguiden.se/program/ och kontaktar ditt Antagningskansli med frågan om var lediga platser finns på det programmet som du vill gå i första hand.

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    Julia SYV

    • : tack för svaret
    • : jag vill verkligen gå på ekonomi programmet(men kan inte eftersom att ajag har för låga betyg) är det bättre att jag väntar till nästa år och söker om eller ska jag söka till ett yrkesprogram ?
    • : alltså göra min andra sena ansökan
    • : och det är inte säkert att jag kommer in
    • : vad ska jag göra om jag inte kommer in nån stans?
    • Julia : Det är bättre att läsa på något gymnasieprogram än att inte läsa alls. Du förlorar inget om du läser NÅGOT gymnasieprogram under läsåret 2016-17 och sedan söker till åk1 igen. Då har du ett val - att i fall du kommer in på Ekonomiprogrammet, stanna på din "gamla gymnasieutbildning" & fortsätta läsa åk2 ELLER börja på Ekonomi från åk1. I fall du inte heller nästa år kommer in på Ekonomi, har du i alla fall gymnasieplats och skaffar dig kunskaper, får Studiehjälp och har ngt att göra på dagarna. Alltid lär man sig någonting när man går i skola. Vad är annars alternativet? Om du kan få jobb nu, vilket är jättesvårt att få direkt efter grundskolan, skulle jag säga att det inte är helt fel att jobba ett år... men det är väldigt-väldigt svårt att få jobb utan gymnasiekompetens (i princip omöjligt). I bästa fall kan man få praktikplats, och ingen ersättning (går man inte på gymnasiet, får man inte Studiehjälp och Arbetsförmedlingen betalar först när man fyller 18 år). Mitt råd är därför att GÅ PÅ GYMNASIET.
    Läs alla kommentarer