angelica
    Jag har börjat ettan gymnasiet men lider av psykiskt ohälsa och har varit skoltrött sen nian men min frånvaro blir högre och högre för jag inte klarar av att gå till skolan, är det värt att ta ett sabbatsår sen börja om ettan eller ska jag fortsätta trots min frånvaro? och hur blir det med studiebidraget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica,

    jättetråkigt att du känner dig trött och inte orkar gå till skolan varje skoldag.
    Har du kontakt med läkare och/eller en psykolog eller med kurator?

    Ang. studiebidraget - så mister du det om du hoppar av skolan; och så länge du är inskriven på skolan och samtidigt Sjukskriven, behåller du studiebidraget; så klart behåller du studiebidraget om du går i skola och inte har frånvaro på max 4 timmar/månad.
    Studiebidraget är viktigt men din hälsa är ändå väldigt mycket viktigare. Det viktigaste i den situationen som du befinner dig i nu är att komma fram hur du ska bli bättre och orka mer.
    Jag tycker att kanske den bästa lösningen är att överlåta beslut till läkare och/eller psykolog - som får bestämma om du behöver vara sjukskriven på hel- eller på deltid; och att du för övrigt följer läkarens/psykologens rekommendationer.

    Skolsköterska och kurator på din skola kan förmedla kontakt till skolläkare och skolpsykologen.

    Om du väljer att söka om till åk1 - till nästa höst, så har du rätt till det, oavsett om du kommer att under detta året gå i skola eller inte. Söka på nytt till åk1 har elever i Sverige rätt till det året som de fyller 19 år (i fall de inte redan har en 3-årig utbildning från gymnasiet och har fått Examensbevis eller Studiebevis).

    Bästa hälsningar och Krya på dig!

    ANNA

    • : Jag har kontakt hos bup sen förra året, både dom och mamma vet om min skoltrötthet och jag får vara hemma om jag känner att jag inte orkar, grejen är då att jag får ångest för jag är hemma, vi ska snart utreda mig och då kan vi titts mer på min skolgång hur vi ska göra med den, tack för svaren!
    • Liselotte : När du är hemma, kan du bedriva självstudier - då vet du att du skaffar dig kunskap i alla fall (även om du är hemma och inte i skolan). Inom matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se - och inom svenska och engelska hjälper det många ggr att läsa böcker och slå upp nya ord i ordboken, som numera finns på dator (både böcker och ordböcker). Det går att bedriva självstudier hemma inom de flesta ämnen. Din hälsa är det viktigaste; och sedan kommer det också en annan viktig sak - att du skaffar dig Kunskap. Och skola är inte det enda stället där man kan lära sig saker! :)