Lisa
    Jag har rätt bra betyg från gymnasiet, men jag saknade några ämnen för att komma in på den högskoleutbildning jag ville gå. Jag började plugga på komvux, men på grund utav en kris i familjen kom jag i en total svacka och fick flera IG.
    Nu har det gått några år, och jag ska söka in till högskolan till hösten.
    Jag behöver skicka in betyg från ett av ämnena jag läste på komvux (som var godkänt).
    Problemet är ju att det godkända betyget står på samma papper som alla IG'n.
    Min fråga är om det kommer att sänka mitt snitt att skicka in ett dokument med flera IGn på?
    Finns det isåfall något sätt att "ta bort" de icke godkända betygen, då de ändå är irrelevanta för den utbildning jag tänker söka?
    Tack för svar!
    • SYV-besökare : Be komvux att utfärda ditt godkända betyg på ett separat betygsdokument.
    • : Tack för tipset!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    de betyg som inte krävs för behörighet och som samtidigt inte höjer ditt meritvärde borde inte av Antagning.se räknas in i ditt meritvärde.

    Men jag tycker att förslag som du fick i kommentaren från SYV-besökare är jättebra! Be komvux att utfärda ett separat betygsdokument där endast det godkända betyget finns med och ladda upp det på "mina sidor" på www.antagning.se

    Bästa hälsningar och lycka till med din ansökan!

    ANNA