André
    Hejsan! Jag befinner mig i situationen där jag ska tenta av mattekurser för att få min särskilda behörighet till att söka till tandläkarprogrammet(Jag har redan biologi2,fysik2 och kemi2). Men det är två saker jag undrar, det ena är om jag bara tentar av matte 4 men inte matte 3, godkänner universiteten det, jag har ju trots allt matte 4 betyget då? Den andra frågar är att om jag måste tenta av matte 3 innan spelar det någon roll om det är matte 3b eller 3c för att sedan få läsa matte 4?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej, André!

    Om du redan har Grundläggande behörighet, behöver du i så fall inte ha betyg i matte 3. Du behöver bara ha betyg i matte 4 och om du skaffar det betyget genom att läsa matte 4 eller genom att göra prövning i den kurser - spelar ingen roll.

    På komvux är det dock så att de inte är så pigga på att ge plats på en kurs om inte sökande kan bevisa att hen har förkunskaper. Dvs komvux brukar vilja se godkänt betyg i en underliggande kurs, innan man får plats att läsa en överliggande (högre kurs). Både matte 3b och 3c ger behörighet att läsa matte 4.

    För att göra Prövning i matte 4 behöver du inte uppvisa betyg i matte 3.

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Tack för ett så snabbt svar!!
    • : Jag har grundläggande behörighet, det är just den särskilda behörigheten jag vill åt nu. Så Din rekomendation är då att jag söker för att göra prövning i matte 4 enbart och när den kursen väl är avklarad så kommer tandläkarprogrammen att godkänna min behörighet?
    • Julia : ja! det stämmer!
    • : Tack så hemskt mycket!
    • Julia : Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer