Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Etty, eftersom du satsar på högskoleutbildning i ekonomi - varför inte läsa EK/ekonomi>> där du garanterat får läsa matte 3b.

    På Sam finns den ingen garanti på att få läsa högre mattekurser än matte 2b. Ofta är det möjligt men eftersom det ej är obligatoriska kurser, kanske det blir då att de inte kommer att erbjudas t.ex pga lärarkapacitet saknas eller att de passar inte in i ditt schemat. Obligatoriska kurser går alltid före.

    Ang.tekniska basår... Det är väldigt olika hur de är "organiserade" på olika högskolor. Det kan krävas matte 3 godkänt för att komma in, men på andra högskolor tar de inte in om man redan har godkända betyg i kurser som ingår i tekniskt basår. Att tekniska basår kommer att erbjudas om tre år, när du ska söka, kan inte garanteras, men det finns i alla fall Komvux och prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare