Sara
    Hej! Jag heter Sara och är 15 år och ska snart välja gymnasium. Jag känner mig lite pirrig inför valet men vet inte om jag ska välja Samhällsvetenskapliga programmet eller Barn och fritid. Jag har svårt att välja mellan dessa två eftersom jag vill jobba med ensamkommande flyktingar och har tänkt att bli fritidspedagog eller en ungdomscoach.

    Som sagt har jag väldigt svårt att välja mellan dessa program för att jag gillar SO och vill veta mer om hur samhället är uppbyggd osv. Men om jag tar Barn och fritid så är jag hälften på praktik och hälften i skolan men jag vill jobba med ungdomar.
    - Kan jag gå in på Samhällsvetenskapliga programmet om jag vill jobba med ungdomar?
    - Har jag högre chans att jobba med ungdomar om jag går på Barn o Fritid?
    Jag är evigt tacksam om jag får ett svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    jätteroligt att du vill jobba med ungdomar!

    Jobba med ungdomar kan man på väldigt många olika sätt - som socionom>, som lärare>, som socialpedagog> mm.

    På BF blir man Barnskötare> /då kan man få jobb på dagis direkt efter gymnasiet/ men helst ska man Iäsa tiII Förskollärare> som är en högskoleutb.

    Som sagt, kan man jobba med ungdomar på många olika sätt - t.ex som Fritidsledare> och det är en utbildning på en FolkhögskoIa.

    Med största sannolikhet behöver du, för att uppnå ditt mål, att läsa på eftergymnasial nivå, på högskolenivå eller på yrkeshögskola. Och det kan man göra både efter SA och BF programmen.

    Det finns många olika eftergymnasiala utbildningar och tills det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utb, kanske det finns ännu fler. Du kan mycket väl gå utbildning som idag ännu inte finns. :) Och då kan man inte planera att söka den idag, för vi vet ännu inget om just den utbildningen. :)

    De klassiska yrken och utbiIdningar för att jobba med ungdomar är - socionom>

    och lärare>, och med lärarexamen behöver man inte nödvändigtvis arbeta på en skoIa, utan man kan mycket väl arbeta med flyktingar.

    Det går att bli på BF behörig till högskoIa och direkt efter gymnasiet komma in på Lärarutbildning eller på Socionomprogrammet eller på någon annan eftergymnasial utbildning.

    Så just nu handlar det om val - att ha en mer teoretisk utbildning på gymnasieskola i 3 år,

    eller att ha en mer praktisk utbildning som innehåller praktik /minst 15 veckor, ofta mer/. - som kan i princip*** ge dig samma behörighet till eftergymnasiala studier, som utbildning på ett högskoleförberedande program.

    *** det man behöver tänka på är att på skolan säga att man vill läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskoIestudier. Sedan kan man också hitta den eftergymnasial utbildning som man siktar på och se vad det för Särskilda behörighetskraven, och försöka i så fall välja just de kurser. Ex. till socionomprogrmmet behöver man godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1a1 och 1a2.