Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Barnskötare>> bIir man efter Barn- och fritidsprogrammet direkt (för det yrket krävs det endast gymnasiaI utbiIdning). Däremot om man viII bIir FörskoIIärare>>, måste man Iäsa på högskoIa/universitet.

    Sköterska - undrar jag om du menar Undersköterska eIIer Sjuksköterska>>? Det är samma sak här (som med Barnskötare & förskollärare), att det är två olika yrken och en av dem, Sjuksköterksa, är en högskoleutbildning, och den andra, Undersköterska, kräver inte en högskoleutbildning, utan man kan få jobb som undersköterska efter Vård- och omsorgsprogrammet, direkt efter gymnasiet.

    Om du vill direkt efter gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet kunna söka till högskola för att utbilda sig tiII FörskoIIerare eller till Sjuksköterska, behöver du läsa även en kurs Naturkunskap 2. Den kursen ingår inte som en obIigatorisk kurs på gymnasiet. Den behöver du välja till.

    Prata med SYV på din skoIa och säg att du viII Iäsa Naturkunskap 2. Det är inte under åk1 som du kan Iäsa Naturkunskap 2, utan senare- under åk2 eller3.

    Om du får godkänt betyg i Naturkunskap 2, Matematik 2 och Samhällskunskap 1b - och för övrigt uppfyller kraven för Examensbevis från ett högskoIeförberedande program, och får Examensbevis när du slutar åk3 på gymnaiset, bIir du behörig att söka inte bara FörskoIIärarprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet, utan även Röntgensjuksköterskeprogrammet, Arbetsterapeut>> och Fysioterapeut>> (f d Sjukgymnast) också.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia SYV