Jonathan
    Jag tänkte höra angående samlat betygsdokument.
    Det är så att jag tog studenten 2011 och efter det så har jag inte bott i Sverige. Nu när jag kom hem och tänkte att jag skulle ta och söka universitet så ser jag i mina gamla betyg att jag har ett samlat betygsdokument.. Jag har endast MVG och VG i alla mina ämnen och när jag räknar ihop mina poäng i total så har jag 2450 poäng.
    Jag förstår inte hur det har kunnat bli såhär, min skola berättade inte något alls för mig. Är det kört för mig nu att söka högskola eller kan jag fortfarande söka in på mina 2450 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!

    Anledning till varför du fick Samlat betygsdokument och inte ett SIutbetyg, måste (enligt det du skriver i din fråga) vara att det fattades 50 betygsatta poäng... eller så hade du kanske inte betyg i någon obligatorisk kurs.

    Du är inte behörig tiII högskoIa med ett SamIat betygsdokument. Du behöver ett SIutbetyg.

    Det är inte för sent, du borde kunna få Slutbetyg från komvux. Jag råder dig snarast möjligt boka tid hos SYV på komvux. Om det stämmer att du har 2450 betygsatta poäng, och om du har alla betyg som är obligatoriska för ett Slutbetyg, så borde du kunna få ett Slutbetyg från komvux, där det krävs endast 2350 betygsatta poäng, men problemet är att du måste läsa minst en kurs på komvux för att kunna ta ut SIutbetyg från komvux. Kanske kan du göra prövning i någon kurs, och komvux kan räkna det som om du "läste" på komvux. DeadIine är 1 jan2017. och det börjar bIi ont om tid.

    Om du viII komma in på en högskoleutbildning till våren, är sista dag att komplettera med betyg 1 dec 2016, och då är det ännu kortare tid som finns kvar.

    Försök träffa sYV på komvux så fort du kan, för att inte missa chansen att få ut Slutbetyget i tid!

    Du kan också försöka prata med din gamla gymnasieskola, fråga om de ev gjorde fel... men det skuIIe jag inte hoppas på för mycket, för att i fall det är färre än 2500 betygsatta poäng, då är det rätt, enligt de formella reglerna, att du fick Samlat betygsdokument i ställer för ett Slutbetyg.

    Vänligen

    Julia Syv

    www.antagning.se står det så här:

    Jag råder dig gå tillbaka till komvux och visa upp den här sidan>>

    Du behöver ett Slutbetyg. Om du inte senast 1jan2017 får ut ett Slutbetyg,  och helst ett Slutbetyg som också ger dig Grundläggande behörighet.

    Annars så måste du i fortsättningen uppnå kraven för Examensbevis. Och här kan det bli ganska stora problem, då många "gamla" kurser inte har någon motsvarighet och kan därför inte användas i ett examensbevis. Du kan behöva Iäsa ganska många nya kurser.

    Om du missar få ut ett Slutbetyg, tror inte jag att det hjälper sedan att säga att SYV på komvux sa fel till dig. Även om syv t.ex erkänner att hen sa fel till dig... sen då? Möjlighet att få ut Slutbetyg finns inte efter 1jan2017. På vilket sätt ska du kräva kompensation? Eller vad ska man göra?

    Jag kan tänka mig att det kan bIi ett antal fall där folk kommer att säga att de trodde de hade Grundläggande behörighet för att t.ex en SYV sa det till dem. Och det kanske just var så... alla är vi människor och alla kan göra fel... men det är ju du som kommer att drabbas hårdast av alla. Även om vi säger att SYV-en blir uppsagd pga hen gjorde fel... vilket jag i och för sig inte tror kommer att hända... men vi säger det. På vilket sätt hjälper det dig? Du kommer ändå behöva läsa kanske 2 terminer extra på heltid för att uppnå grundläggande behörighet.

    • : Tack för ditt svar! Jag förstår vad du menar men jag tycker det är så konstigt att dom inte har under hela min studietid berättat för mig att jag kommer få ett samlat betygsdokument. Jag la verkligen ner fruktansvärt mycket tid på skolan för att få bra betyg och nu så ser jag det här. Jag tycker det är fruktansvärt underligt och det kommer bli väldigt jobbigt för mig. Jag var hos en SYV för inte alls länge sedan och pratade med henne om mina betyg och om de kommer räcka till för den utbildningen jag vill plugga. Då fick jag som svar att jag ska absolut inte oroa mig över att inte komma in på mina betyg.. (Jag pratade om att göra högskole provet för att förbättra mina chanser). Var det hon som gav mig fel information då också?
    • Ludmila : Reglerna står på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
    • Ludmila : Du behöver inte tro på vad någon säger... det är Antagning.se som tar emot och bedömer din ansökan till högskola.
    • Julia : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • : Okej tack så mycket för informationen! Om jag skulle kunna få fråga en följdfråga med tanke på att min SYV jag pratade med gav mig helt fel svar. Vad är mitt bästa alternativ just nu? Jag vill verkligen kunna söka in till den kommande terminen.. Tack
    • Julia : Du måste göra ansökan till högskola senast 17 oktober. Och sedan komplettera med betyg senast 1 dec 2016. Det du behöver göra är att gå prata med SYV på komvux, visa hen info på www.antagning.se - du kan själv också ringa till antagning.se... du kan också be att få prata med rektor på komvux, om du känner att du inte får hjälp av syven.
    • Julia : Om du inte hinner få ut Slutbetyg innan 1dec, kommer du få svar OBEHÖRIG från Antagning.se på din ansökan. Men det viktigaste är att du får ut Slutbetyg innan 1 jan2017. Då kan du i alla fall komma in på högskola till hösten 2017 och senare.
    Läs alla kommentarer