Hannes
    Hej, jag undrar en sak om jag kan söka till Sjuksköterskeutbildningen på Borås Högskola? Jag har klarat Matematik 3c och kommer ha Samhällskunskap 2 när jag går ut. jag har dock inte läst Naturkunskap, varken 1 eller 2. Jag har gått spelutveckling. hur ska jag göra? komvux för att läsa upp? kan jag ansöka? vad ska jag göra?

    tacksam för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes!

    Utan godkänt betyg i Naturkunskap 2 är du inte behörig, men det finns ersättningsmöjligheter. Har du gått på Teknikprogrammet? Har du godkända betyg i Fysik 1a och i Kemi 1? Krävs också godkänt betyg i Biologi 1 - då behöver du inte godkänt betyg i Nk2.

    Annars så kan man också ersätta med kurser från Vård- och omsorgsprogrammet och från Naturbruksprogrammet.

    Som obehörig, kommer du inte in på högskola. Du kan givetvis göra ansökan nu, senast 15 april - men om du inte kompletterar med godkänt betyg i alla behörighetsgivande kurser och för övrigt inte bekräftar att du har Grundläggande behörighet (Examensbevis) - kommer du att få svar OBEHÖRIG och kompletteringar måste göras senast 20 juni 2016.

    Nu är det mycket tajt om tid. Jag vet inte om du kan hinna få betyg i Nk2 innan 20 juni. Komvux kommer inte ta in dig innan du får Examensbevis från gymnaseit och det får du under första vecka i juni, antar jag. Då är det 2 veckor kvar till sista kompletteringsdagen.

    Kontakta komvux i din kommun, men jag tror inte de kan hjälpa dig.. men testa och se. Vi håller tummarna!

    Om du känner att du kan plugga in innehåll i kursen Nk2 nu, mycket fort, fråga på din gymnasieskola om du kan göra Prövning i den kursen. Kostnad är på 500kr. Din skola kan säga Nej, pga den kursen inte finns i din Studieplan, men fråga - och vi håller tummarna!

    Tyvärr så tror jag inte du hinner komplettera i tid och då kan du läsa på komvux under hösten och söka till våren 2017. Det "positiva" i det är att antagningsgräns brukar vara lite lägre vid vårantagningen till högskola, pga det är färre som söker då.

    Se också om du hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning - www.yhguiden.se

    Du kan t.ex söka till flera olika YH och börja läsa på en av dem (om du kommer in) och sedan läser du Nk2 på distans eller på kvällstid samtidigt och söker till Sjuksköterskeutb. till våren 2017. Skulle du komma in, då byter du utbldning från yh till högskola.

    De yh som startar i Borås ser du här >>

    De yh som finns på distans - ser du här >>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia Syv

    • : hej, jätte tacksam för så snabbt svar :). Jag har gått teknikprogrammet, ja. Jag har haft Kemi 1 och Fysik 1 och godkänt i båda, men ingen biologi. Jag har godkänt i alla ämnen jag behöver annars, hur gör jag för att visa examensbevis? jag har inte gått ut ännu, kan jag kontakta min syv på min skola?
    • Julia : utan godkänt betyg i Biologi 1 eller i Naturkunskap 2 blir du inte behörig. Vet du att du inte kommer att få betyg i en av de kurserna innan 20 junu 2016, spelar det nog i så fall ingen roll - för att du kommer inte in till hösten, inte på Sjuksköterskeprogrammet i alla fall. Högskola tar inte in obehöriga. Gör ansökan senast 15 april - till högskola (och många Yrkeshögskolor har också 15 april som sista ansökn.dag men inte alla) - och i fall du inte kompletterar med ALLA betyg inna 20 juni, får du besked Obehörig, tyvärr. Examensbevis skickar du in när du får det i början på juni (men om du inte får godkänt betyg i Bio1 eller Nk2, blir du ändå inte behörig). :(
    • : aha, okej. tack för infon! då får det bli komvux först, sedan högskolan på våren. tack för hjälpen! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer