sarah9955

    Hej! Jag har läst både Fek A och Fek B i universitetsnivå och tänkte läsa Fek C redan förra terminen på SU, jag har däremot en rest från Fek A vilket gör det svårt att komma in på Fek c. Jag gjorde detta provet sist och beskedet skulle komma efter sista anmälningsdag, sökte till Fek c och antog jag skulle strykas i efterhand om jag inte klarade provet men istället kom jag in och skolan sa att jag ändå inte är antagen pga jag saknar allt från Fek A. Jag är precis samma situation nu bara att jag vill söka till en annan skola, prov beskedet kommer efter sista anmälningsdag och om jag inte klarar vill jag komma in på mina andra val. Vad skulle du ge för tips?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    samråd med antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in. Det är antagningsgrupperna på lärosätena som kan (eventuellt, ibland) bevilja undantag eller göra "villkorlig antagning", alltså att man kan bli antagen men måste innan kursen börjar bekräfta att man är behörig, annars kan man inte börja på kursen/utbildningen.
    Du skriver om att du kan tänka dig läsa något av dina lägre prioriterade alternativ, så sök flera kurser eller program; sök allt du vill läsa; prioritera i den ordningen att du högst upp (som alternativ nr.1) sätter det du helst av allt vill komma in på och sedan "i fallande ordning/grad"; sätt sist det alternativet som du "i västa fall" kan tänka dig vilja/kunna läsa.
    Lycka till med din ansökan!

    Studie- och yrkesvägledare
    • sarah9955 :

      Hej igen! Sist blev jag villkorlig antagen, sen klarade jag inte provet jag behövde klara för att avklara Fek A och kunde därför inte komma in i Fek c eftersom jag inte uppnådde kraven. Idag är jag orolig för samma situation, då jag vill prioritera Fek c som första alternativ och det andra utbildningar efter. Jag är bara rädd för att jag blir villkorlig antagen, sedan inte klarar provet och då kan jag inte heller komma in i de andra utbildningarna. Hur ska jag göra om jag vill priorers Fek c som första alternativ, men vill ändå komma in t.ex en annan kurs om jag inte klarar mitt prov :(

    • Milla : Du måste ta den frågan med Antagning.se och/eller med antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa. Den situationen du beskriver är ett undantag. Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. Vi kan endast svara på frågorna som en allmän studie- och yrkesvägledare kan ge.