Emily_03

    Hej! Jag har matte 1b från gymnasiet och nu pluggar jag matte 2b självständigt för att sen när jag är redo få göra en prövning. Jag är snart halvvägs igenom matte 2b men läste precis att matte 2a ger en samma berhörighet om utbildningen kräver någon av matte 2 kurserna, och är dessutom lättare. Så jag har 2 frågor, den första är: Går det att jag pluggar matte 2a när jag har 1b från gymnasiet? Och även, är det bättre för mig att avbryta 2b kursen halvägs in och börja från början fast med 2a istället? Jag vill även säga att jag har väldigt svårt för matte så tänkte bara vad som kommer vara bäst för mig:) Med vänliga hälsningar, Emily

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du har svårt för matte men behöver godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c) för särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på, så skulle jag i första hand rekommendera att du söker till komvux /eller till en folkhögskola/ att läsa kursen matematik 2a med lärarledda lektioner + att du kompletterar med självstudier (kanske med hjälp av www.matteboken.se som är en mycket bra gratis sajt där mattekurserna finns upplagda för repetition och självstudier). Har man svårt för ett ämne så är lärarledda lektioner att rekommendera.
    Att "avbryta självstudier" i matte 2b behöver du inte göra. Matte 2a och 2b är i princip samma kurs (dock är matte 2b lite mer inriktad på ekonomi-samhällsvetenskap) och matte 2a är lite-lite enklare/lättare men i grunden är det "samma kurs". Har man läst matte 2b (på egen hand eller i skolan) och gör prövning i matte 2a, så är sannolikheten stor att man får högre betyg än om man gjort prövning i matte 2b. Så, i fall du inte vill eller kan läsa matte 2 i skolan, att du fortsätter självstudier i matte 2b men sedan försöker anmäla dig till prövning i matte 2a.
    En fundering från min sidan... kan du försöka hitta ett yrke att satsa på där du inte behöver matte 2 för behörighet till utbildningen? Tänker så här: om utbildningen kräver matte 2, då finns det en "bra anledning" till det och goda kunskaper i matte 2 kan krävas (att man får E i matte 2a gör att man blir behörig men sedan kanske det blir för svårt att genomföra hela utbildningen?...). Att man kommer in på en utbildning är inte detsamma som att man genomför hela utbildningen med godkänt resultat och sedan också får jobb och klarar jobbet... som sagt, bara en fundering.
    Det finns ju jättemånga olika yrken (uppskattningvis upp till 8.ooo yrken - ingen vet exakt hur många); på www.framtid.se kan du hitta över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Det finns många yrken som inte kräver mycket matte för den utbildningen som förbereder inför det yrket. T.ex finns det rätt många utbildningar inom yrkeshögskola (se www.yhguiden.se) som inte kräver mer matte än godkänt i matte 1 (1a, 1b eller 1c). Det är upp till dig men har man svårt för ett visst ämne så kan man försöka hitta yrken där man kan i mångt "undvika det ämnen". Å andra sidan, så är det alltid bra att kunna mer matte, oavsett vad man studerar eller var man jobbar! Så, jag vill absolut inte avråda från att läsa mer matte!
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare